OT: Neco o lakovani

J.Polivka jpolivka@mbox.vol.cz
Neděle Prosinec 9 15:27:04 CET 2007

Hezký, je vidět, že jste se tím zabýval.
Měl jsem možnost někdy kolem roku 1976/77 ? trochu pomáhat v Liberecké
galerii a přičuchnout k restaurátorským pracím. Tehdy se prováděla velká
restaurátorská práce interiérů. Okna, dveře, podlahy a zmíním se třeba o
futrech na kterých byla tehdy použita zajímavá technika. Byla to barva,
která vypadala i na dotek jako koženka. Bohužel recept si chlapi
chránili. Velmi zajímavé a nevím jak dlouho to vydrželo. V každém
případě to byla skvělá práce. Se šelakem jsem také dělal a pár
restaurátorských prací jsem si také střihnul.
Ve škole, kde jsem se tehdy učil byly dveře naposledy ošetřeny pře 90
lety. Vypadaly i potéto době velmi dobře. Možná šelak a poté leštěný
vosk. Je to již opravdu dlouho.
Na ty magnetofony bych asi šelak nepoužíval. Jemně přebrousit, asi to
bude dýhované, sám jsem měl kdysi magnetofon B444 LUX ve dřevěné skříni.
A použil bych nitrolak - výhoda - nežloutne a dá se dobře po vytvrdnutí
leštit. Možná jsou dnes daleko lepší materiály, nevím, v oboru již
dlouho nedělám. Když se ale podívám na svoje práce dělané i před více
jak 20 léty, tak drží dobře.
Na masivní dřevo na vyčištění pórů jsme používali jetelovou sůl. Na ty
magneťáky to ale asi nebude potřeba.
Jindra Polívka

PS: Pokud bude někdo projíždět Libercem, tak návštěvu Liberecké galerie
mohu jen doporučit. Stálé výstavy Nizozemského a Francouzského malířství
mne tehdy doslova uchvátily.