OT - mikroskop - finale

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Sobota Prosinec 8 15:14:22 CET 2007

Před časem jsme tady na konfeře konzultoval možnost relativně levné domácí stavby
mikroskopu. Objevily se názory že to jde i že to nejde, tak předkládám
k veřejnému posouzení výsledek :-).

Sadu čtyř údajně plan-apo objektivů jsem koupil na eBay od nějakého
indického výrobce za 160 $. Tělo mikroskopu je z mosazných trubek,
webkameru Fujitsu-Siemens jsem přestěhoval z originálního domečku do
vlastního udělaného z delrinu. Originální optiku jsem dal na hraní
dětem, z kamery zůstal jen čip + elektronika. Na celé věci bylo
nejsložitější udělání závitu RMS, nakonec jsem ho vyfrézoval
soustružnickým nožem :-). Jednu věc jsem moc nepochopil, na
objektivech je napsáno 160 mm (schválně jsem nechtěl adjustované na
nekonečno, protože tam bych se prý bez další optiky opravdu neobešel).
V knížkách se o tom údaji píšou různé učené věci, ale experimentálně
jsem nenašel žádnou souvislost mezi kvalitou obrazu a vzdáleností čipu
od objektivu, takže jsem nakonec zvolil délku tubusu jen podle
dosaženého zvětšení.

Pohled na mikroskop je zde:
http://www.alsoft.cz/ales/mikroskop/pohled.jpg

Rozložený na části: http://www.alsoft.cz/ales/mikroskop/rozlozeny.jpg

Upevněný do měřicího stojánku Somet s křížovým mikrometrickým stolem
vlastní výroby: http://www.alsoft.cz/ales/mikroskop/stojanek.jpg

Nakonec ještě snímek z měření tvrdosti, objektiv 4x, úhlopříčka vtisku
0.355 mm: http://www.alsoft.cz/ales/mikroskop/vickers.jpg

Aleš Procháska