mobil v mikrovlnce

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Prosinec 7 10:09:56 CET 2007

> Vážení,
>   aby to mělo alespoň nějaký smysl, bylo by třeba uvést, jak silný signál máte
> v okolí té mikrovlnky.
>   Pokud bude někdo měřit při -60 dBm, tak to v té mikrovlnce jistě zvonit bude.
> Pokud bude signál na -100 dBm, mimo mikrovlnku ještě bude volat v pohodě, ale
> vevnitř už bych se divil :-).
>   Chtělo by to nejlépe mobil s kvalitním servisním menu. Zapnout měření síly
> signálu a změřit mimo mikrovlnku a v ní. Takový mobil mám a v práci máme i
> tu mikrovlnku (doma v žádném případě, jídla z ní mi nechutnají), tak to zkusím
> [...]

Zdravím,
  tak plním slib a hlásím se s měřeními mobilu v mikrovlnce. Myslím, že tyto
údaje budou docela blízké pravdě.
  Jako měřicí aparatury bylo použito mobilu Nokia 6680 s instalovanou aplikací
FTD. Tento nástroj je všeobecně uznávaný a jeho výsledky se běžně používají
v profesionální praxi.
  První měření se odehrálo na vlnách GSM 900.
  Mobil postavený na mikrovlnce ukazoval -55 dBm. Po vložení do mikrovlnky,
avšak s otevřenými dveřmi, úroveň klesla na -65 dBm. Po zavření dveří úroveň
klesla o dalších 6 dB, tj. na -71 dBm. Závěr - mikrovlnka utlumí signál GSM
v pásmu 900 MHz o 16 dB. To je velmi málo. Mobil by v ní byl zcela jistě
schopen funkce.
  Dále bylo měřeno v pásmu UMTS 1.9 GHz.
  Zde bohužel aplikace FTD nezobrazuje sílu signálu v dBm, ale v hodnotě RSSI.
Mobil na mikrovlnce zobrazoval RSSI cca 520. Po vložení do ní, ale s otevřenými
dveřmi, hodnota stoupla na 650 (zde platí "čím větší hodnota, tím méně
signálu"). Po uzavření dveří šla hodnota prudce nahoru: 700... 800... 950...
Chvíli se to šmrdolilo někde kolem 980 a nakonec hodnota zmizela úplně - mobil
se přehandoveroval do GSM a přestal UMTS měřit.
  Závěr: Frekvence GSM 900 MHz je velmi vzdálená od pracovní frekvence
mikrovlny. Proto dveře mikrovlny prakticky nestíní. Na 1.9G, tj. ještě cca 500
MHz od pracovní frekvence, je útlum již podstatně vyšší. Nebýt GSM, mobil by
již patrně nebyl v mikrovlnce schopen funkce.
  Aby bylo ještě trošku více objektivity, uvádím typ mikrovlny:
  Samsung M1777N.
  Nejde o laboratorní report, sériová čísla mikrovlnky a mobilu uvádět nebudu
:-).
  Nevíte, proč v té TV neudělají tedy alespoň takto podrobné měření, když
si říkají "clever" ?

   S pozdravem Pavel Troller