zaciname a koncime s ARM

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Čtvrtek Prosinec 6 21:46:55 CET 2007

Pokud budu prehazovat neco ze vstupu na vystup, budu neco delat bez
slozite matematiky, staci mi mala pamet a treba budu chtit pocitat
instrukce pro presne casovani neceho generovaneho softem (jednoducha
vec, ale stale dokola v kratke smycce), pouziju zase PIC.

Pokud budu (jen priklad a mozna hloupy) pocitat jakym kurzem se dostanu
z nejake zemepisne pozice na jinou zemepisnou pozici a pocitat dobu, za
jak dlouho tam urcitou rychlosti budu a jeste k tomu ridit nastaveni
neceho, abych se tam dostal, bude asi pohodlnejsi vzit ARMa a napsat to
v Ccku. Ne ze by to v ASM a na PIC neslo, jen se clovek v C na ARMu mene
nadre. Kdyz budu potrebovat neco s vlastnostmi PDA (treba ten display s
touchscreenem), mohu vzit ARM od SAMSUNGu, ktery uz ma radic displeje na
sobe a je to stale ARM. Mohu pouzit treba LINUX, ale take nemusim (ovsem
u osmibitu mohu tezko). Kdyz budu pracovat se siti, urcite se min nadru
na ARMu, nez na 8mi bitu a nebo budu mit vice prostredku pro to, abych
to nemusel udelat nejakym prilis ocesanym zpusobem a v nekterych
pripadech si vlastne jen pohraju s LINUXem.

Zasadni rozdil vidim v tom, ze PIC je MCU a ARM je dospely CPU. Mne to
Ccko k PICkam nejak nesedelo (prace se zasobnikem neni pro PIC zrovna
necim, co by PIC delal levou zadni a musi to delat jaksi pres ruku,
alespon PIC16, PIC18 je na tom trochu lepe), ze tech prostredku u tech
malych PIC neni az tolik, abych mohl plytvat a ze ty nejjednodussi veci
je skoro i pohodlnejsi napsat rovnou v ASM. PIC maji uzasnou vyhodu, ze
maji spoustu registru vzdycky dostupnych jednou ranou (128 adres
registru u PIC16 a cela pamet jsou registry), ale C je snad zasobnikove
orientovany jazyk a tak mi pripada, ze na tech PIC uplne doma nebude. U
ARM mi to C tak barbarske nepripada, je pro ne prirozenejsi (alespon si
to myslim). Jine 8bit MCU na tom s Cckem mohou byt vyrazne lepe (hral
jsem si s C pro AVR, ale fakt jen hral - WinAVR), ale kdyz umim PIC a
mam se naucit neco, kde mohu pracovat s C, sahnu zase po 8bitu a nebo si
jako svuj dalsi objekt zajmu uz vyberu neco vyssiho ? Asi je to jasne.
Specialne pak v pripade, ze i pro ten 32bit mam to C zadarmo.

Kdysi tady nekdo chtel jakysi buffer pro seriak. Zkratka seriova lajna a
mezi to neco, co ta data bude drzet, kdyz druha strana nemuze prijimat.
Kdyz na to mam chip rovnou se 64kB SRAM, resi se to celkem snadno a
jeste usetrim cas s routovanim plosnaku k pameti. No mozna neusetrim cas
s routovanim tech veci okolo ARMa, ale kdyz uz ho mam v modulku v DIPu,
trapit mne to nemusi - jako kdybych tam dal PIC ;).

Dalsi veci je ladeni aplikaci. JTAG je prima. Ale ano, JTAG mohou mit i
8bity, jen pisu ze je prima a zdaleka ne vsechny 8bity ho maji a kdyz si
mam vybrat s cim jeste budu pracovat, mam si vybrat 8mi bit a nebo 32bit
? Zkratka se na ARM daji aplikace celkem slusne ladit (alespon podle
toho, co jsem si zatim stihl ozkouset a najit tim chyby, ktere uz se mi
povedlo napsat).

Jako dalsi duvod vyberu neco, co spousta lidi jako duvod brat nebude,
ale pro mne to duvod je. Moc rad si hraju, elektronika je neco, co mne
zivi, ale zaroven i bavi. Kdyz si budu chtit postavit pocitac ve stylu
starsich kousku (ATARI, Sinclair atp.) ze soucastek (jasne, k cemu to
je), budu na tom chtit mit par MB pameti, VGA vystup, klavesnici a mys,
mohu to rozumne udelat s osmibitem ? A i kdyby, co pouziju za OS ? Je
jasne kam mirim. Mohu to postavit a rychle zprovoznit s LINUXem (a kdyz
neco nezvladnu, mam si komu rict o radu, LINUXu rozumi dost lidi), coz
je plnohodnotny OS a jiste to uznaji i Ti, kteri jej radi nemaji -
plnohodnotny OS to je a pouzitelny take je. Takze si mohu pohrat se
stavbou pocitace a muze mi na nem bezet spousta aplikaci, ktere jsou
bezne k dispozici a jeste zdarma. Ze bude pomalejsi nez PC, ze treba
nebude mit tolik GB HDD, kdyz pouziju FLASH klicek a nebo SD kartu, ze
si na nem nezahraju uzasne 3D hry, ze to sezere spoustu casu (ale to
kazde hobby, je to lepsi nez travit vecery v hospode) - no a co ? Tohle
prece neni to co mne na tom bavi ;).Ovsem uzivim to i adapterem do zdi,
to zase neni spatne. S ARMem (a i dalsimi 32bity) tohle zkratka muzu.

Ted uz znate me duvody, proc pouzivat ARM. Chtel jsem se naucit neco, co
muzu pouzit i tam, kde uz je 8bit malo. Jsou to me duvody a kazdy muze
mit jine proc ano a proc ne. Take to nemusel byt ARM, mohl jsem si
vybrat jinak, ale v kazdem pripade jsem si chtel vybrat neco
modernejsiho (at uz to modernejsi znamena cokoli), takze 32bit.

--
Jiri Bezstarosti