Proudový náraz

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Středa Prosinec 5 23:26:05 CET 2007

Bez znalosti magnetických vlastností trafa ( hystereze , sycení atd..)
opravdu jen odhadovat...... EI se bude chovat určitě trochu jinak než
toroid....

Jde to jednoduše změřit i bez paměťového osciloskopu:
Do série se síťovým kabelem  se dá diodový můstek ( třeba 4xKY719) a do
jeho stejnosměrné úhlopříčky měřící odpor - bočník dejme tomi 0,1 Ohmu.
K tomuto odporu paralelně  přez nějakou schotky diodu pak kondenzátor -
nějaký kvalitní  okolo 0,5M.
No a pak už jen na tom kondu změřit napětí nějakým voltmetrem s velkým
vnitřním odporem. Nekolik měření za sebou, zprůměrovat a počítat a počítat.
Dají se zanedbat úbytky na můstku, měl by se započítat úbytek na schotky
......pokud je měřené napětí na něm  porovnatelné s úbytkem na diodě.
Případně pak upravit bočník a opakovat měření....
Dá  se s tím poměrně dobře určit maxmální proud, i když  pokud je tento
přechodový jev krátký, je zatížen větší chybou z důvodu nedostatečného
nabití "měřícího" kondíku.  Pak snad ještě dle naměřených hodnot
upravit  hodnotu tohoto kondu a zkusit jít třeba až na 100nF.

Také lze přímo na měřícím bočníku v sérii se zátěží rovnou měřit
jednoduchým paměťovým osciloskopem ze "zvukové  karty" - průběh nahrát a
pak analyzovat a porovnat pomocí známého zdroje ( generátoru) Při těchto
pokusech určitě PC přez oddělovací trafo !!!!!!!!!!

Obě dvě metody jsem před časem zkoušel a jsou víceméně použitelné a
funkční. Dnes už vlatním MEM osciloskop, takže bych to navzorkoval přímo
na něm....

Jinak se divím, že v tom zesíku všechno přežilo, hlavně ty elyty a
koncové tranzistory - je na nich 2x větší napětí.