OT: firemni ucet v bance

P. Novotny novotny.pp@atlas.cz
Sobota Prosinec 1 12:36:40 CET 2007

Z hlediska banky problem byt nemuze, z pohledu rovnosti pred zakonem nemuze
banka nijak omezovat ani kontrolovat jake platby kam a jak klient posila.
Banky dokonce ani nemohou mit rozdílne ceny pro obcany a pro firmy, tedy
nemohou je mit z tohoto titulu, to ze ceny jsou rozdilne banky zduvodnuji
rozdilnou urovni sluzeb , ktere temto dvoum segmentum poskytuji.

Jinak mrknete na http://www.mbank.cz/ na první  pohled to nevypada spatne.

Puvodni zprava ze dne 1.12.2007 od Michal HW:

> Mam soukromy ucet v bance a chci ho pouzit na podnikani. Lze to?
> Firemni ucet je totiz pekne drahy a kvuli nekolika platbam mesicne
> se mi to moc nevyplati. Mam firmu na zivnostak. Michal Gregor

To zalezi na tom, jak presne to myslis. Rekl bych asi toto:

1. Z hlediska banky - rekl bych, ze banky budou mit ve smlouve nejake
ujednani o tom, ze soukromy ucet nebudes pouzivat pro podnikani. Tim
padem nedodrzujes podminky smlouvy. Jake jsou nasledky, to bych zase
hledal ve smlouve. Treba ti muzou ucet zrusit, treba i neco vic. Jak
se to mohou dozvedet, kdyz ty transakce treba nebudou v tom mnozstvi
studovat? Muze jim to nahlasit treba zrovna financni urad.

2. Z hlediska dani v pripade, kdy na tomto ucte nebudes mit zadne
soukrome transakce, by to bylo pomerne jednoduche a prehledne. Nevidel
bych v tom z hlediska financniho uradu zadny velky problem.

3. Z hlediska dani v pripade, kdy na tomto ucte budes mit zaroven
soukrome transakce, by to nemusel byt ani tak problem, jako spis
docela neprijemna zalezitost.

Asi nejvetsi neprijemnosti bude to, ze se ti bude kontrola hrabat i v
soukromych polozkach na tomto bankovnim uctu. A budes samozrejme muset
prokazat u vsech soukromych polozek, ze se nejedna o prijmy z
podnikani.

Problem mozna bude s transakcnimi poplatky, muze snadno vzniknout
chyba, ze zahrnes do nakladu neco, co tam nema co delat, a naopak.
Zase zalezi na poctu polozek. Jestli ti tam prijde jedna platba
mesicne, tak to problem nebude, kdyz tam budes mit kazdy den dvacet
transakci, tak se z toho asi opupinkujes.

Dost tezko budes pocitat stav majetku. Vlastne tento majetek nebude v
podnikani. V pripade danove evidence to nebude nejaky vazny problem,
uz nekolik let se stav na uctu nemusi uvadet.

Dalsi problem muze nastat v pripade kontokorentniho uctu. To je ucet
do minusu. Muze se to hodit, je to takovy snadny uver, muzes precerpat
ucet do minusu. V pripade, ze toto budes mit na soukromem ucte, nedas
si rozhodne zaplacene uroky do nakladu, protoze neprokazes, ze to je
pro podnikani.

Muze se stat, ze si treba budes chtit vzit neco na leasing a
leasingovka bude chtit ukazat nekolik podnikatelskych vypisu, aby
videli, jake mas obraty. Zase docela problem, uz minimalne v tom, ze
to bude podezrele.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem