OT: presny prepocet tlaku na hladinu more - matika

RV vicek.radek@cpost.cz
Čtvrtek Srpen 30 13:05:03 CEST 2007

Zdravim a omlouvam se za OT, ale potreboval bych radu od nekoho lepe
matematicky ozbrojeneho. Jelikoz zacinam merit jeste na jednom miste
meteodata chci nejak finalne vyresit redukci tlaku na hladinu more.
nasel jsem myslim solidni informace, ale bohuzel nevim jak to pouzit
prakticky. Mohl by mi nekdo prakticky popsat postup jak ze spocitam tlak
  na hl. more napriklad pokud namerim ve vysce 530m n.m. a teplote 20stC
tlak 980hPa? Bohuzel najak se s tim neumim poprat - vychazi mi desny
hovadiny - kontrolne pocitam na kazdych 8m klesa tlak o 1hPa.

************************************
Při výpočtu se používá vzorec:

dz/dp= -RT/gp

kde:
R - označuje plynovou konstantu
T – absolutní teplotu
g – gravitační zrychlení
p – tlak
z - výšku

***********************************
Hladinu moře podle barometrické formule [viz níže] (QFF) – a to tak, že
ze znalosti staničního tlaku, nadmořské výšky barometru a teploty v
úrovni měření redukujeme (přepočítáme) podle barometrické formule tlak
na střední hladinu moře.

Při redukce se předpokládá, že přírůstek teploty fiktivního sloupce
vzduchu pod úrovní stanice  má gradient 0,5°C/100 m. Odtud zjistíme
průměrnou teplotu vzduchové vrstvy a z ní lze vypočítat jaký by byl
přírůstek tlaku ve vrstvě mezi zemí a hladinou moře. Ten připočteme k
hodnotě tlaku změřené na stanici.

(Příklad: Jestliže má stanice nadmořskou výšku 200m a teplotu 16°C,
teplota na úrovni moře bude mít tedy 17,0°C a průměrná teplota vrstvy
mezi stanicí a hladinou moře se bude rovnat 16,5°C.)

--
Radek Vicek