dotaz paralelni romka ??

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Srpen 22 09:38:13 CEST 2007

Zdravím,
  jako spojař, odchovaný ústřednami první generace, si přisadím: Opravdu by
nešlo uvedenou logiku řešit čistě reléově ?
  Dnešní relé už pravda nejsou to, co to bývalo :-), v ústřednách 1. generace
se používala relé, která měla několik spínacích, rozpínacích, přepínacích a
speciálních kontaktů, nadto mohla být rychlá, standardní nebo zpožděná. S tím
se dala dělat kouzla! Například nejsložitější modul ústředny prvé generace,
linkový volič, byl z hlediska logiky vlastně sekvenční obvod s více než 20
stabilními vnitřními stavy a zhruba tolika astabilními s pevně daným přechodem
do nějakého stabilního, a k tomu všemu mu stačilo 11 relé. Skoro každé relé
plnilo 2-3 funkce, které spolu v logice třeba ani nesouvisely. A jako vrchol
si představte, že když jste k tomu přišli a ručně jste náhodně mačkali kotvy,
nikdy jste se nedostali do fatálního stavu (zkrat, stabilní zakázaný stav...),
zkrátka ta věc si s čímkoliv dokázala poradit.
  Opravdu by to chtělo posoudit, jaká má být funkce zařízení (3 tlačítka
a 4 relé se mi skutečně zdá být něco dosti triviálního). Třeba by to šlo i s
dnešními relé, jejichž kombinační schopnosti jsou dosti omezeny. Třeba
s přidáním sem-tam diody. A výhoda ? Rušení žádné, odolnost maximální (asi by
to přežilo i jaderný útok a bylo by to jediným funkčním zařízením celého uzlu
:-) ).
    S pozdravem Pavel Troller