Polovodičové relé - spínání ve špičce

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Středa Srpen 22 09:27:23 CEST 2007

Zdravím,
  zde bych si též dovolil dotaz - také jsem vždy myslel, že spínat
v nule ničemu neuškodí, protože pokud spínaný prvek je vybitý, ať
už je to C nebo L, spínám-li v okamžiku U=0, omezím přechodový děj
v každém případě, jen u C začne růst proud rychleji (vlastně skokově
okamžitě po zapnutí, neboť zrovna v nule má derivace sin(x) maximum
(cos(x))), zatímco u L bude náběh plynulejší (musí se to napřed
naintegrovat). Spínání vybitého C ve špičce by byla vražda spínače,
u L by to nemělo vadit, ale proč ? Asi to urychlí náběh proudu, ale
stejně mi to není jasné.
  A což teprve rozpínání ? Zde si myslím, že ať už C nebo L, ideální
je rozpínat při I=0, ne ? Je pravda, že nemám-li implementováno měření
I, tak asi u čistě L i C zátěže by mohlo být dobré rozpínat ve špičce
U, neboť I tou dobou je blízké nule (fázově posunuté o +/- Pi/2).
      S pozdravem Pavel Troller