Levny a jednoduchy teplomer s PIC

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Pondělí Srpen 13 13:43:12 CEST 2007

Kdyz mam MCU, mohu si dovolit kazdy kus digitalne vykalibrovat. Kus
operaku a dalsi bizuterie v zapojeni asi taky bodne. Kdyz si k tomu
udelam jednoduchy zautomatizovany postup, termistor by vyhovet mohl.
Mohu totiz kazdy kus digitalne vykalibrovat, takze vsechny odchylky
(zapojeneho celku se vsemi vlivy na vysledek) mi zmizi tim, ze to
prozenu vypoctem s konstantami, ktere zadam pri kalibraci, treba do
datove EEPROM, kterou dnes maji i velice lacine male MCU.

Rekneme, ze vyrobim 20ks, vsechny soupnu do stejne teploty a pak
pripojujim jeden MCU za druhym (treba na seriovou linku a nebo na to,
cim to bude pozdeji komunikovat) a kazdemu reknu, ze ted maji napr. 20C.
Pak to zahreju a vsem poslu ze maji treba 100C (je v podstate jedno,
jake ty teploty budou, cim dale od sebe, tim pochopitelne lepe). Pokud
chci byt jeste presnejsi, mohu pouzit i prevodni tabulku pro kazdou
teplotu a nebo par hodnot a mezi dopocitavat, ale bude to asi zbytecne.
V kazdem pripade muzete dostat timto postupem cenu soucastek na minimum.

Pri tomto postupu budete potrebovat jeden presny teplomer a to nejlepe s
nejakou komunikaci, abyste mohl to co namerite snadno pouzit pro poslani
kalibracni konstanty.

Zalezi na tom, kolik kusu delate. Pro jeden vymyslet kalibracni postup
asi nema vyznam, to se zvladne i rucne, ale pro vice jako "x desitek",
uz se to jiste vyplati.

V dobe digitalni techniky nepotrebujete mit presne hodnoty, potrebujete
mit jen vzdy stejne hodnoty (aby to starnutim neujizdelo) a pro kazdy
vysledek jen jednu variantu vstupni hodnoty (proste prubeh stale v
jednom smeru, bez vykyvu tam a zpet).

--
Jiri Bezstarosti