OT: Vypocet trysky

CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Neděle Srpen 12 17:32:57 CEST 2007

No ja se obavam, ze pokud pozadujete neco presneho tak to stejne bude
presne pocitani s nepresnymi cisly.

Nevim jakych rozmeru je ta tryska, ale pro presne vypocty bude treba
znat presne i celou geometrii trysky plus blizkeho okoli. Dalsi vec co
byste mel vedet je treba Reynoldsovo cislo pro povrch te trysky - to je
bezrozmerne cislo, ktere popisu jaky je prubeh proudeni - povrch se
stejnym cislem ma stejne obtekani.

Pokud toto nejste schopen presne urcit tak vam opravdu staci zminena
rovnice a jeji aplikace na plyn abyste mel zhruba predstavu.
pisu naprosto z hlavy (jsem na chalupe a mam mozkovou aktivitu na 0),
ale pokud na vystupu z trysky je nulovy tlak tak rychlost by snad mela byt:
v = 2_odm (2 * p / Ro)

Ono obecne to neni trivialni pocitani nebot zminene veci resi tzv.
Navier-Stokesovi rovnice, ktere pokud se nepletu neumime obecne resit a
resi se jen numericky. Necetl jsem to ale zde mate odkaz na wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Navier-Stokes_equations
Tyto rovnice se tusim pouzivaji pro dynamicke simulace v atmosfere a pri
predpovedich pocasi takze si muzete udelat predstavu jak solidni
vysledky to dava :-)

Jen abyste z toho nemel depreze - ono i v laboratorich se dost casto
udela hruby vypocet a pak se to zmeri v realu a upravi tak abyste to
odpovidalo realite. Podobne se treba pocitaly treba profily na letadlech
dokud nebyla hruba numericka sila. Stejne tak treba pri navrhu malych
turbinovych motoru se da jen velmi tezko neco spocitat dopredu nebot se
zmensujicimi se rozmery zacne zaviste silne i na treba zminenem
opracovani povrchu, ktery se u velkeho motoru da lehce zanedbat.

Radek Vicek