Pravy uhel pomoci hranolu

Vlada Andel vaelektronik@vaelektronik.cz
Pátek Srpen 10 20:05:44 CEST 2007

Tak jsem si to půl hodiny maloval :-)) a máte pravdu. Pokud hranol bude
symetrický s různým vrcholovým úhlem (rovnoramenný trojúhelník?), bude se to
odrážet vždycky zpátky. Takže jsem hranol obrátil tou delší stranou proti
laseru. Kdyby měl úhel jiný než 90 st., neodrážel by světlo zpátky. Zkoušel
jsem to na 5 m a je to přesné. Teda když svítím proti prostředku - jinak je
tam posuv. Hezké (ale pochopitelné) je, že hranol odráží světlo přesně
zpátky i když s ním otáčím v dost širokém rozmezí. Pro srovnání jsem vzal
druhý hranol, který je blbý. Odráží dvě prasátka symetricky okolo správného
směru a taky dost nezávisle na úhlu pod kterým na hranol svítím.

Anděl

----- Original Message -----
From: "Jan Waclawek" <wek@evona.sk>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, August 10, 2007 4:37 PM
Subject: Re: Pravy uhel pomoci hranolu

Vlada Andel wrote:
> Pravý úhel dělá opravdu přesně (je to ověřitelné podle těch zpětných
> odrazů)

No lenze toto samo osebe Vam nedava zaruku, ze ten luc vychadza pod
pravym uhlom.

Ak je vstupna plocha OK, primarna odrazna plocha voci presnym 45 stupnom
naklonena o uhol alfa a vystupna plocha je v tom istom smere naklonena o
2*alfa, tak ten luc sa bude pekne vracat spat presne tam odkial vysiel,
a ten co vychadza bude nakloneny oproti kolmici tiez o 2*alfa.

Skuste si to nakreslit.

Inak verim tomu ze ten hranol co mate je presny, ale pre pokoj duse si
to trebars este overte, trebars tou Pytagorovou vetou... :-)

wek