Generacia nahodnych cisel

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Úterý Duben 24 07:45:24 CEST 2007

> Ja se tedy v sumu moc hluboce nevyznam, ale vzdy jsem mel za to, ze bily sum
> ma rovnomerne rozlozeni pravdepodobnosti, zatimco ruzovy gaussovske.

Kdepak. Gaussovsky sum muze mit takrka libovolne spektrum -- gauss.
sum pro pruchodu LTI systemem zustava gaussovskym. Zda existuje
rovnomerny barevny sum ovsem nejsem si jist, cekam na pouceni.

> Kazdopadne bezne pseudonahodne generatory jsou udelany tak, aby generovaly
> rovnomerne rozozeni. Gausovske se z nej dostane velmi snadno, pouhym souctem
> nekolika sumu (s absolutne libovolnym rozlozenim) (podle centralni limitni
> vety). Mam dojem, ze pri souctu uz kolem deseti sumu s rovnomernym se dostane
> pro vetsinu ucelu dostatecne presne gausovske rozlozeni.

Zalezi na tom, jak moc gaussovske to ma byt, soucet nekolika sumu ale
moc dobrou metodou na tvorbu potrebneho rozdeleni neni. V zminovanych
NR je krasny navod na to, jak generovat gauss. rozl. z principu
nejakeho trefovani do jednotkove kruznice v 2D sumu, velmi vtipne a
vypocetne nenarocne. Jinak lze pouzit proste zobrazeni funkci erf
(integralem gaussovky). Je to obycejna funkce, je i v libm, akorat
chuderka nema analyticke vyjadreni.

MP