Stanu se stukaterem - vybrator + hmota na formy?

Ing. Karel Matějíček matejicek@iol.cz
Čtvrtek Duben 12 23:46:44 CEST 2007

Dobrý večer,
jsem z keramické rodiny a tak si myslím, že to se sádrou trochu umíme. Můj otec s keramikou pracuje celý život. Napřed ve fabrice,
potom mnoho let učil odborné předměty na keramické škole a teď jako důchodce stále dělá ve své dílně. To píšu jenom proto, aby
to nevypadalo, že o sádře nic nevíme. Pro výrobu se dělají sádrové formy v rozmnožovacích zařízeních. To jsou vlastně formy na výrobu
forem. Jsou také ze sádry, epoxidu, lukoprenu, sirografitu, ... Nejprve se vlastně musí vyrobit model, z něj se udělá tzv. hlavní forma
a z ní rozmnožovací zařízení. V nich se potom dělají provozní formy. To znamená, že každý detail se okopíruje nejméně čtyřikrát a
musí zůstat perfektní (Z modelu se otiskne do hlavní formy, z ní do RZ, z něho do provozní formy a z ní do konečného výrobku. Tak
to je v tom nejjednodušším případě). Všechno to se běžně dělá ze sádry. A není k tomu třeba žádný vibrátor. Sádra se jen musí udělat
kvalitní a po nalití okamžitě vyhnat bublinky štětcem. S trochou cviku se dají dělat perfektní věci bez bublin s neuvěřitelnými detaily.