Zakladní pojmy z oblasti OZ?

Jiří Kučera fonolit@seznam.cz
Úterý Duben 10 11:34:22 CEST 2007

Nevim zda si neuriznu ostudu svym zacatecnickym dotazem, budiz mi omluvou, ze se snazim do anlogove problematiky proniknout, jsem dite digitálního veku _:- ) . Bohuzel vhodné literatury v cestine je malo, je draha a anglicky sice vladnu, ale komplikovane problemy v vstrebavam hure nez v cestine.
Chci se zeptat na problematiku vstupniho napetoveho offsetu u OZ sireji na vyuziti OZ při zesilovani DC signalu v mericich aplikacích.
Vezmeme si modelovy priklad, vystupem senzoru je napeti  treba 0-50mV a chci ho vyhodnocovat nějakým ADC s presnosti 12bitu (2.5V).  Pro zesileni tedy pouziji neinv. OZ s zesílením 50x.
Pri vyberu OZ bude nutne hledet na vstupni napetovy offset OZ (VNO), ktery se pokud to spravne chapu projevuje tak, ze u OZ s (VNO  1mV) bude pri 0V z cidla se tento domnivat, ze vstupni signal je při max chybe prave 1mV a na vystupu se objevi 50mV.
Chapu to spravne?  Vyrobci delaji OZ s minimální VNO a rikaji jim Rail to Rail input je to tak? Často ctu, ze offset lze resit externími soucastkami, jak, mluvime o OZ bez kompenzacnich vyvodu? Je VNO u daneho kusu OZ staly tak, ze by bylo mozne kompenzovat vypocetne z namerenych dat ?
Na chybu OZ bude mit dále vliv, sum OZ, teplotni drift a CMRR, ANO ?
Pri pohledu do sortimentu OZ v katalogu Chobota (GM) zjistuji, ze R-R OZ moc nevedou a když tak jsou dost drahe, z beznoho, levneho sortimentu mají rradu LMxxx napriklad LM124, ale ty maji VNO  1 a vice mV. CHapu to spravne, ze pouzit LM124 s single supply napájením pro dany modelovy priklad je nevhodne, protze mi do aplikace vnese velkou chybu, která se bude projevovat pri minimálním rozsahu cidla a musim sahnout po nejakem jinem drazsim OZ nebo existuje finta jak chybu eliminovat externími součástkami ci matematicky v MCU?

Dekuji za cas který venujete memu dotazu
Jirka