OT: Problém s motorem Felicia 1.3/50

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Duben 10 08:36:58 CEST 2007

Zdravím,
  blíží se léto a hodlám dát auto do servisu, tak si dovolím se zeptat místních
znalců, zda by někdo nevěděl...
  Už několik let mi dělá motor u Feldy 1.3i/50kW s monovstřikem tento problém:
  Za studena jede jako drak, startuje vždy bez problémů, v zimním období
prakticky nemá chybu. Jakmile však jsou teploty okolí vyšší, zvláště v létě, po
zahřátí vykazuje zajímavý problém při požadavku na náhlé zvýšení výkonu. Pokud
je delší dobu na malém výkonu (volnoběh, jízda z kopce, jen malý plyn...) a pak
"na to dupnu", ihned po přidání plynu "poskočí", tj. chce podat výkon, ale pak
"zvadne" - buď vyloženě vysadí, nebo výkon alespoň podstatně poklesne. Tahle
"pauza" trvá tak 400 ms. Poté opět najede, zdá se mi, že i výkonem vyšším,
nežli by byl jeho trvalý, ale pak zase třeba vysadí. Tohle se tak 2x - 3x
opakuje, auto přitom skáče jak jankovitý mezek. Konečně se pak uklidní a začne
podávat svůj stálý výkon. Dá se z toho vyvést i úplným ubráním plynu a pak
pomalým přidáváním, což ovšem není manévr vhodný třeba v okamžiku, kdy chcete
někoho předjet :-).
  Dělá to při libovolných otáčkách, třeba i na 3000 - 3500 rpm. Tehdy se zdá,
že celý ten proces probíhá rychleji. Pokud se to stane při rozjezdu a člověk
to neuhlídá, může i chcípnout a pak mu chvilku trvá, než se dá nastartovat
(tak 5 sekund startuje naprázdno a pak zabere). Obzvlášť vtipné uprostřed
křižovatky, člověk si zopakuje pocity z autoškoly :-).
  V servisu tvrdí, že to je na výměnu klapkové komory za 20 kKč. Moje laická
intuice s tím nesouhlasí - nemůže to být jen chybný údaj nějakého čidla ? Dává
mi to pocit, že ECU má dojem, že něco je špatně, přiškrtí vstřik, až je moc
chudá směs, pak si toho všimne, zase přidá, a tento děj se může i opakovat.
Nebo mne taky napadlo kolísání tlaku paliva, když při prudké akceleraci je
větší spotřeba a nestačila by dodávka... To by ale bylo horší na studeném
motoru, kdy je sycení směsi větší, a naopak tehdy se to vůbec neprojevuje.
  Každá rada či zkušenosti jsou vítány!
        S pozdravem Pavel Troller