Jak vyrobit okulár pro objektiv...?

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Pondělí Duben 9 19:45:38 CEST 2007

--- "jan.kuba" <jan.kuba@seznam.cz> wrote:

> Ale tenhle adaptér ukazuje obrázek normálnì klasicky , tak¾e je to v
> tom
> origo¹ nástavci je¹tì nìjak poøe¹eno..?
> Jinak okulár je klasická spojka, nebo je to nìjaká soustava èoèek...

V principe staci jedna sosovka, no na odstranenie chyb sa pouziva
sustava. Najlepsie je si okular zohnat hotovy. Prevrateny obraz z
principu davaju Huyghensov a ortoskopicky okular (ktore su v principe
spojky) a priamy obraz okular s rozptylkou, nazyvany aj Galileiho.
Huyghensov sa pouziva pre mensie zvacsenia (vacsia ohniskova
vzdialenost okularu) ale vacsie zorne polia, je tvoreny 2 od seba
vzdialenymi sosovkami a obraz vznika medzi nimi.
Ortoskopicky sa pouziva pre vacsie zvacsenia a tym mensie zorne pole.
Je tvoreny lisovanou sustavou sosoviek, ako achromat. Tento typ je
opticky najkvalitnejsi.
Rozptylny okular sa pouziva minimalne (ak vobec), myslim ze prave kvoli
tomu, ze je pri nom problematicke odstranit opticke chyby.

Napr. bezne turisticke dalekohlady pouzivaju Huyghensov typ a na
prevratenie obrazu maju hranoly.

Pri astronomickych pozorovaniach prevrateny obraz nevadi, takze tam sa
nic na prevracanie obrazu nepouziva (vnasalo by len dalsie vady a
uberalo svetelnost).

Ak planujete dalekohlad do prirody, tak by pre vas by bolo
najjednoduchsie zohnat si prave rozptylny okular, no zrejme to nebude
jednoduche.

Mozno by cesta viedla cez puskohlady, tie (pokial viem) maju spojny
okular a na otocenie obrazu pouzivaju "nejaku" sustavu sosoviek. Pisem
"nejaku", lebo som to len kdesi cital, ale blizsie som sa tym
nezaoberal.

miro

We won't tell. Get more on shows you hate to love
(and love to hate): Yahoo! TV's Guilty Pleasures list.
http://tv.yahoo.com/collections/265