Zabezpecovacka na zeleznici (bylo TGV)

ck@cbox.cz ck@cbox.cz
Pátek Duben 6 11:44:14 CEST 2007

Dobrý den.
Kolejové obvody jsou základním zabezpečovacím prvkem i u jiných železnic v Evropě.
Za určitou náhradu lze považovat počítače náprav, ale považuji je za méně bezpečné.
Různé nové elektronické systémy jsou zatím ve stádiu vývoje.
Další prvky jako GSM-R jsou doplňkové.
U nás patří limit rušivého proudu k nejnižším a oproti jiným železnicím jsou KO využívány až hranici svých možností - vysoký svod kolejového lože, kontrola lomu koleje, dlouhé technická délka obvodu.

Rušivé ovlivnění chápu tak, že při jízdě hnacího vozidla s asynchronním motorem dochází k rušení spojitě na všech frekvencích. Intenzita rušení se zvyšuje s rychlostí vozidla. Pokud rozdíl rušivých proudů na frekvencích zabezpečovačky (75 Hz nebo 275 Hz) v bou kolejích přesáhne hodnotu 100 mA (maximální povoleá dle našich norem), zůstane relé kolejového obvodu sepnuté, i když soukolí jedoucího vozidla zkratují kolejnice.
Z VÚŽ (Výzkumný ústav železniční) jsem slyšel, že by neměl být velký problém odrušit lokomotivy s asychronními motory tak, aby nepřesahoval rušivý proud 200 mA.
Novým kolejovým obvodům od AŽD, nebo Starmonu tato hodnota stačí. U stávajících  kolejových obvodů je potřeba úprav - např. odolnější elektronický přijímač, zvýšení úrovně užitečného signálu - snížení svodu kolejového svršku (norma 1 S/km), případně zkrácení technické délky kolejového obvodu.

Zdravím CK