Apple x PC

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Září 22 21:27:19 CEST 2006

Puvodni zprava ze dne 22.9.2006 od quasimodo:

> Nedokazal by někdo z mistnich rict vyhody a nevyhody apple?krom toho
> ,ze tady nejsou rozsirene?Jestli je tu někdo zainteresovany v
> Apple,tak by bodlo i zevrubne srovnani ceny a vykonu.

Hodne lidi, kteri Apple Macintoshe meli nebo maji, na ne nedaji
dopustit. Ja si myslim, ze to je otazka neceho jineho, nez ze by tyto
pocitace byly lepsi. Podle meho nazoru je to spis tim, ze kdyz si
kazdy neco koupi, nechce na to slyset kritiku a bude to vychvalovat.
Nekolik nejdulezitejsich pravd a mytu z meho pohledu, ktery je
podporen tim, ze jsem je take prodaval, a mel jsem k nim blizko:

1. Macintoshe byly vzdy o dost drazsi nez PC. To bylo zpusobeno dvema
hlavnimi duvody. Za prve, na techto pocitacich byla velka marze pro
obchodnika, daleko vetsi nez na PC. Za druhe, konfigurace techto
pocitacu byla vzdy posazena hodne vysoko. Treba, kdyz byly doby, kdy
PC melo bezne 4MB pameti, Mac mel tenkrat 32MB.

2. Tvrdilo se, ze pro zpracovani grafiky a videa a podobnych veci jsou
Macintoshe daleko lepsi, ze na PC se to neda delat. To opet neni tak
docela pravda. Zase to melo dve hlavni priciny. Za prve, Mac se
rozhodne neprodal s malo pameti a pomalym procesorem a blbou grafickou
kartou, takze vsichni porovnavali nadupaneho Macintoshe s levnym PC z
Vikomtu, ktery zakladni desky dovezl nekde z potopeneho trajektu :-)
Kdyby do PC narvali tolik penez jako do Maca, take by to fungovalo. Za
druhe, ty programy pro graficka studia a videostrizny byly tenkrat
lepe udelane pro Macy, protoze tam to zacinalo, vicemene pro PC to
zpocatku vubec nebylo a pak to stalo za prd...

3. Tvrdilo se, ze PC padaji a Mac nepada. To byla pekna hovadina. Za
prve, Mac padal hooodne casto - ale svym stylem - v polovine prace
proste rekl: "Goodbye!" a sam se vypnul. Data neulozil, samozrejme.
Jo, jo, bylo to super, kdyz se zapnul Mac, spustil na nem soft pro
architekty, sestava za 900 tisic korun, parkrat se tuklo mysi, aby se
neco udelalo, a Mac se pekne rozloucil a vypnul se.

4. Jinak, Mac se rozsiril hlavne v USA. Diky tomu, ze ho nasadili do
skol, oblibili si ho studenti. U nas se rozsiril tak leda v tech
grafickych studiich, kde pracovali s velkymi objemy dat a meli na to
prachy, a vlastne nic moc kvalitniho jineho nebylo. Take u par
doktoru. V podstate pro to nikdo nevyviji aplikace, takze treba bylo
jedno ceske ucetnictvi atd.

Ten Mac byl lepsi vicemene v tom, ze Apple do toho v jeden moment rizl
a prestal podporovat starou archtekturu a nasadil zcela novou. Cili
vysledkem bylo to, ze na jednu stranu se to oprostilo od stare
architektury a vykon mohl jit nahoru. Na druhou stranu se stalo to, ze
kazdy si musel koupit zcela novy software. Nekdo se nastval. Tedy
vetsina. PC stale jede na architekture PC XT, tj. 640 kB pameti apod.
Je to zpetne kompatibilni za cenu toho, ze to nemuze byt tak dokonale.
Jenze PC si trh udrzelo. Buh vi, jak by to dopadlo, kdyby do toho IBM
take rizlo a zapomnelo na XT :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem