[OT] Stavba, z ceho a jak stavet bylo (Jak napajet trvale bezici spotrebice )

Jan Waclawek wek@evona.sk
Úterý Září 5 15:24:24 CEST 2006

Miroslav Soltisik wrote:

> Naopak, doporucujem nenechat si nanutit prvy navrh, ktory dostanete od
> architekta/projektanta a vsetko si navrhnut/prepocitat sam.

Nepamatam si, ze by som pisal nieco o tom, ze treba zobrat vsetko co
dany architekt/projektant povie hned ako bernu mincu. Naopak: myslel som
to tak, ze sa prilis nespoliehajte na svoj "sedliacky rozum".

Ta analogia s elektrikarom je asi taka, ze rozvod v dome som si navrhol
sam ale nakreslit som to dal projektantovi s prislusnou kvalifikaciou a
samozrejme som si dal poradit resp. sme to spolu konzultovali; a este to
trocha - znova s konzultaciou - pretriasol ten, co to realizoval.

Lahko najdem podobne analogie aj vo Vasom konkretnom obore. Napr. u
programatorov, ak programator napise program bez konzultacie so
zakaznikom, je to zle (a casto ide zakazanik vo svojich uvahach
prekvapujuco hlboko); a na druhej strane, ak si programator necha vnutit
nieco od zakaznika napriek svojej intuicii, vzdelaniu a skusenostiam, je
to obvykle tiez zle.

Samotne vzdelanie, titul ci peciatka (cz: razitko :-) ) samozrejme
nikomu nedava patent na rozum a clovek moze mat smolu a natrafit na
blbca; a navyse, aj majster tesar sa utne. Avsak ked sa to zoberie
statisticky, laicky pohlad je bohuzial stale len laicky, a odbornik ma
minimalne rozhlad, t.j. vie (ci mal by vediet) posudit aj rozne okrajove
vplyvy, standardnost ci nestandardnost okolnosti, dlhodobe zalezitosti,
apod.

> Ignorovat odpovede typu:
> - lebo takto sa to robi,
> - nikto naokolo to takto nema
> - pocas svojej 10 (20, 30,...) rocnej praxe som sa s niecim takym nestretol

Akonahle projektant/stavbyveduci zacne mat viac ako 30% odpovedi tohoto
typu, presnejsie povedane nedokaze za tymto uviest argumenty, prec od
neho a to hned.
Tieto odpovede su namieste (a vtedy su dokonca argumentom), ak to
dotycny dokaze obhajit, co vsak nie je u stavbariny az take neobvykle.

Ono "takto sa to robi" z nejakych dovodov, staci tie dovody vymenovat,
mozno budete prekvapeny. Takisto napr. "som sa s tym este nestretol" ak
sa doplni "mozeme to skusit ale je to na Vase riziko" si myslim ze je
namieste.

> Ziadat odpovede podlozene faktami. Cisla, vypocty, overitelne udaje.

To bohuzial u stavbariny je zriedkakedy mozne; znova je vsak mozny
kvalifikovany odhad (napr. "vypocet nam ukazal, ze x cm porotherm s y cm
polystyrenom ma taky a taky izolacny odpor, avsak je zname, ze
polystyren starne, to mame cca 20% po 3 rokoch dole; dalej sa vie, ze
teplo uteka tymito a tymito mostami, to je dalsich 10% dole apod.)

> Poucte sa s takmer hororovych pribehov svojich znamych.
> Niektore najdete na www.tzb-info.cz alebo www.living. cz.

Nemam cas to citat, ale vlastne skusenosti + okolie su dostatocne
stresujuce; je mi vsak viacmenej jasne, ze to prilis lepsie nemoze byt.

Mimochodom, je zabavne pozorovat, ako dopadli prave ti, co najviac
spekuluju (a do tejto kategorie sa v urcitom ohlade radim aj ja). Sediva
je teoria... :-)))

wek