Ještě Luxeony - strýc Podger navrhuje boost converter

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Čtvrtek Říjen 19 00:23:57 CEST 2006

Zdravím,

tak jsem se na základě rad a samostudia pokusil navrhnout ten PICem
řízený zdroj pro Luxeony.

Mohl by někdo zkušený jen tak mrknout na schéma (nebojte, PIC na
schématu není :-)) a říct mi, jestli úplně blbnu ? Byl bych vděčen za
nakopnutí správným směrem, protože bych se to fakt chtěl naučit a umět.

Hodnoty součástek jsou předpokládám spočítané dobře, to by mělo být OK.
Jde mi spíš o základní myšlenku, jestli to tak bude fungovat.
Pro jednoduchost uvažuji vstupní napětí +5V a 4 Luxeony 1W (proud 340
mA) zapojené sériově. Pro plné rozsvícení potřebujeme tedy cca. 17V
(úbytek napětí na jednom Luxeonu v propustném směru je cca. 3.4V). Když
jsem to zkoušel přes lineární stabilisátor, tak při napětí 17V všechny
čtyři krásně naplno svítí.

Cívka, N-FET, dioda a kondík 4u7 fungují jako boost converter. Odpor R1
(1 Ohm) je použit pro snímání proudu a C1,R4 nastavují zpoždění. C2, R7
a R8 fungují jako dělič a generují napětí z PWM signálu generovaného
PICem (střída PWM signálu určuje napětí na vstupu komparátoru a tím
maximální proud tekoucí Luxeony). Napětí generované PICem porovnává
komparátor s napětím snímaným z odporu R1 a výstup komparátoru ovládá
N-FET. Odpor R3 je tam proto, aby po zapnutí byl FET zavřený, než se
patřičně nastaví piny PICu a neupekla se cívka.

Pokud jsem správně pochopil teorii, tak celý zdroj by po zapnutí sám
nenaběhl (na Luxeonech se 17 V samo nevymyslí a tudíž se na R1 neobjeví
napětí odpovídající proudu). To bych chtěl ošetřit v programu, protože
celý komparátor je součástí PICu a mohu si vybrat, jestli pin na kterém
je výstup komparátoru funguje jako výstup komparátoru nebo jako normální
výstupní pin. Takže si to představuji tak, že po zapnutí PIC nastaví
komparátor, začne generovat PWM signál (a tím napětí na jednom vstupu
komparátoru), pak rozběhne spínaný zdroj tím, že pustí obdélníkový
signál cca. 110 kHz do FETu. Napětí spínaného zdroje začne stoupat, od
určitého okamžiku začne téct Luxeony proud a na R1 se objeví rostoucí
napětí odpovídající tekoucímu proudu.
Při překročení napětí odpovídajícího 340 mA se komparátor překlopí,
vygeneruje přerušení a PIC přehodí ten pin na výstup komparátoru. Tím se
zapojí FET, napětí poklesne, komparátor překlopí, tím opět FET rozpojí a
tak dále a už to běží samo.

PIC potom bude nastavovat proudový limit a tím regulovat jas.

Může to fungovat nebo mám ve svých úvahách nějakou elementární chybu ?
Klidně si do mně rýpněte, já bych se fakt rád naučil těm cívkám rozumět.
:-)

Zdraví PavelK