Ocenovani prototypu

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Úterý Říjen 17 02:32:47 CEST 2006

Puvodni zprava ze dne 17.10.2006 od Pavel Kořenský:

> No, to není tak jednoznačné.

Co neni tak jednoznacne? Tohle moje tvrzeni?

V dobrem obchode nejde o prodej za nejnizsi mozne ceny. Nejde ani o
to, jak se dostat az k same hranici toho, co jeste vydrzi zakaznik, ci
jak ho natahnout. Dokonce ani o ziskani zakazky za kazdou cenu. V
dobrem obchode jde o jedno jedine - o vitezstvi obou stran,
spokojeneho dodavatele a nadseneho odberatele. Jakykoliv jiny stav je
nemyslitelny.

Co na tom neni jednoznacne? Nebo snad tohle moje tvrzeni?

A cena produktu/sluzby ve vetsine pripadu nehraje tu nejdulezitejsi
roli.

> Ono záleží na lidech a na tom, jak je finančně silná jejich firma.

Pavle, obavam se, ze mluvime kazdy o necem trochu jinem. Ja prece
netvrdim, ze si kazdy koupi raketoplan. Vubec totiz nemluvim o
nejakych absolutnich cislech. Nebavim se o milionech, nebavim se o
desetikorunach. Rikam jen, ze ve vetsine pripadu cena nehraje tu
nejdulezitejsi roli. Pro toto tvrzeni je uplne jedno, jak financne
silna je ktera firma, kdyz se ve finale budeme bavit treba o kokosovem
orechu a ne o vyvoji toho raketoplanu.

> Před pár týdny mně například docela rozesmálo, když jsem si zašel
> pro víno do mé oblíbené vinotéky a pan šéf povídá (známe se dlouho a
> docela dobře) "Pane Kořenský, vy máte firmu která dělá tyhle
> počítače a elektroniku. Neuměli byste pro nás udělat XYZ ? My jsme
> si to chtěli postavit sami, ale na Internetu jsme nenašli nic, co
> bychom mohli jednoduše použít a předělat..."

> Z dalšího rozhovoru vyplynulo, že XYZ by měl být poměrně
> sofistikovaný systém kombinující RFID kartičky, čtečku a zakázkový
> software umožňující kasírování účastníků degustací vína. :-)

No dobre, ale to nic nevypovida o tom, co ten zakaznik nakonec udela,
kolik penez da jine firme, kolik je ochoten investovat, na zaklade
jakych kriterii se rozhoduje... Podle toho nemuzes vubec nic
vyhodnotit.

Vis, co se zase stalo me? Jednou, uz je to dost davno, jsem delal
nabidku svemu dlouholetemu zakaznikovi na nejaky software na zakazku.
Dohadovali jsme se nekde kolem castky 100 tisic. Jemu se to porad
zdalo moc, me zase malo, ale tenkrat jsem nemel moc co delat a docela
to byla zajimava vec, tak jsem to chtel delat. Nakonec jsme se
dohodli, ale on najednou suse prisel s tim, ze kdyz je to tak drahe,
tak dovymyslel dalsi veci, co by to melo delat, ale v silenem rozsahu.
Specifikace se v okamziku znekolikanasobila, ze jsem se nestacil
divit. A ztratil jsem o to zajem, uz jsem se s nim ani nechtel dal
dohadovat, spolupraci jsem ukoncil.

A vis, jak to nakonec dopadlo? On si koupil software za 1,3 milionu,
ktery nedelal uplne to vsechno, co si navymyslel. Vydal tedy 13x tolik
penez. Ja pochopitelne dnes uz uplne presne vim, proc tomu tak bylo,
kde jsem ja udelal chybu, dokazi zpetne tu situaci bez problemu
analyzovat, vysvetlit si vsechny duvody. Dnes bych se zachoval uplne
jinak, ale to je celkem jedno.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem