Re: Kompaktní zářivky

aze azehw@volny.cz
Pátek Listopad 17 18:38:10 CET 2006

Koupit, kuchnout....:)
AZE
----- Original Message -----
From: "JD" <jirkonf@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, November 17, 2006 6:09 PM
Subject: Re: Kompaktní zářivky

Zdravim,
ta stmivatelna usporka me docela zajima, zkousel sem googlit schema ale
bez uspechu. Netusi nekdo jak by to mohli mit udelane (princip)? Nebo
treba nejaky napad, jak zapojeni klasicke usporky "obohatit" o nejaky
potenciometr na regulaci jasu? Premyslel sem nad tim a zatim jedine, co
by podle me mohlo fungovat, by byla uprava budiciho traficka, ze by se
primarni civka navinula treba s 3x takovym poctem zavitu a udelaly by se
ji odbocky v 1/3 a 2/3 a ty by se prepinaly prepinacem. Budici traficko
stabilizuje proud trubici, zalezi na materialu jadra kdy se presyti.
Moje myslenka byla takova, ze vice zavitu primarniho vinuti = rychlejsi
presyceni jadra = mensi proud trubici = mensi jas. Mohlo by to fungovat?

Jinak k philipsum - mam jednu slabsi philipsku (svitivost udavana
vyrobcem ma byt jako 40W zarovka) a asi po 3 mesicich odesla -
zkratovala se jedna z diod (1N4007) v mustkovem usmernovaci sitoveho
napeti. Zajimave je, ze neodesla pri zapnuti, kdy je nejvetsi naraz
(protoze se musi nabit filtracni elyt), ale normalne v prubehu provozu.
Po vymene vsech 4 diod sviti dal. Je pravda ze chvili trva nez se
"nazhavi" a dosahne plne intenzity, ale rozhodne si myslim, ze sviti vic
nez klasicka 40W zarovka jak udava vyrobce.

BTW: proc usporkam vadi caste rozsveceni / zhasinani? Je jasne, ze pri
zapnuti jsou soucastky menice chvilkove mnohnasobne vice namahane a
pokud by k tomu dochazelo extremne casto (treba kazdou sekundu), tak se
upecou tranzistory v menici, ktere nejsou schopne v usporce uchladit
takovy ztratovy vykon. Ale kdyz by se rozsvecela dejme tomu kazdou
minutu, tak si myslim, ze by v tomhle problem byt nemel...

JDrozd