problemy s pocitacema v NASA

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Listopad 13 00:06:09 CET 2006

No vlastne i me se "podarila" chyba v DCF prijimacich. Pri prechodu na novy
mesic se datum normalne zmenilo a pokud byl prijimac plne zasynchronizovany
(kdyz ne tak vsechno bylo O.K.), mesic skocil zpatky a az po novem nacteni a
overeni dat se srovnal. Spoustu let na to nikdo neprisel. Prisli na to az po
2 letech provozu na elektrarne v Dukovanech, kde tyhle moduly zalohovaly cas
posilany z GPS po siti do mericich ustreden. Prisli na to tim, ze pres
pulnoc pres prelom mesice delali velkou proverku systemu a podrobne
prochazeli protokoly z tech ustreden :-) A ty hodiny jsou fakt jednoduche
(program ma 4 KB) a hledal jsem to dost dlouho. Od te doby verim na duchy.

Andel

----- Original Message -----
From: "balu@home" <daniel.valuch@wanadoo.fr>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, November 12, 2006 10:59 PM
Subject: Re: problemy s pocitacema v NASA

musim sa 'kolegov' trochu zastat :-) Nemyslim si ze je to problem
starych pocitacov, problem roku 2000 mame uspesne za sebou :-) Pochopil
som to skor tak ze nemaju 100% istotu ako sa zachovaju systemy v pripade
velkej zmeny nejakeho parametra - v tomto pripade roku. Chyby sa nedaju
vylucit a co ak sa nejaky algoritmus nebude chovat korektne?
Raketoplan je ohromne zlozity system na ktorom pracovali tisicky
inzinierov a aj napriek vsetkej snahe, opatrnosti, x-nasobnej kontrole
sa moze niekde stat chyba. Alebo sa data mozu spracovavat
"nestandardnym" sposobom, ktory normalne funguje, ale v jednom jedinom
pripade sa zachova inak alebo zlyha.
System tejto zlozitosti nie je PIC, ktory napaja 6 luxeonov... Neda sa
kompletne otestovat. Maju jeden jediny pokus a taketo veci sa na zemi v
hangari odskusat jednoducho nedaju. Opatrnost je na prvom mieste, clovek
nikdy nevie na co sa zabudlo pri vyvoji alebo testovani...
U nas je to znacne jednoduchsie, lebo pripadne velke chyby nas stoja len
peniaze a nie ludske zivoty. Ale vsetko sa testuje najprv s velmi
slabymi signalmi/parametrami a ako sa postupne veci vyladuju a ludia
ziskavaju skusenosti parametre sa zvysuju. Toto sa u raketoplanu neda,
ten bude leti alebo nie a druhy pokus uz nie je ;-)
b.