polarizacni filtr

Dusan Dolezal duffa@inmail.cz
Pondělí Květen 22 11:47:14 CEST 2006

> Kecate pomerne dost :-)
>
> Fotograficke polarizacni filtry se rozhodne s antireflexnimi vrstvami
> vyrabeji zcela bezne. Dokonce si muzete vybrat kvalitu a
> mnozstvi vrstev dle
> svych cenovych moznosti. :-)

Mno, nechci se hadat, ale citace z jednoho z linku, ktere poslal Bitovod:

"Podobně jako ostatní filtry, i polarizační filtry můžou a nemusí mít
antireflexních vrstvy. Na rozdíl od většiny jiných filtrů, polarizační
filtry ale bývají většinou bez antireflexních vrstev. I vysoce kvalitní
filtry od renomovaných výrobců, kteří jinak prakticky všechny filtry
potahují, je nemívají. Výrobci tvrdí, že je tomu jednoduše proto, že
polarizační filtr má nejvyšší účinnost ve směru kolmém na slunce a proto se
prakticky nikdy nepoužívá v přímém protisvětle a nemá cenu ho potahovat.
(Odpověď zástupce firmy Schneider Optics, výrobce filtrů B+W, na můj
všetečný dotaz.) Zlí jazykové ale tvrdí, že je to proto, že potáhnout
polarizační filtr antireflexními vrstvami není jednoduché, protože hrozí
poškození polarizační fólie vysokou teplotou při potahování. Pravdu budou
mít zřejmě tak trochu obě strany. Každopádně, pokud máte pocit, že
antireflexní vrstvy potřebujete, polarizační filtry s antireflexními
vrstvami, i vícenásobnými, se též vyrábějí (pouze s výjimkou Kaesemannů, kde
to zřejmě technologicky stále ještě není možné)."

Ono totiz to co jsem napsal jsem si vicemene pamatoval z tohoto clanku,
takze podobnost meho prispevku neni ciste nahodna... :-)))) Tak myslim, ze
jsem tentokrat (vyjimecne) zase tak moc nekecal... :-)))

> Navic cirkularni polarizacni filtr (dnes pouzivany temer
> vyhradne) ma na
> strane privracene k objektivu ctvrtvlnnou vrstvu pro vraceni svetla do
> nepolarizovaneho stavu.

Jasne, ale to s MC vrstvami nema nic spolecneho, ta je tam proto, ze
polarizovane svetlo muze zblbnout merizi senzory.

Dusan Dolezal