polarizacni filtr

Novotný Pavel novotny.pp@atlas.cz
Pondělí Květen 22 10:43:23 CEST 2006

Ono jde o to cemu rikate totalne ciry :-)
Nektere materialy, ktere se skladaji z rovnobeznych tenkych dlouhych
krystalu nebo molekul, propousteji jen svetlo polarizovane v jistem smeru
tzn principielne nema barva materialu s polarizaci nic spolecneho.
Jako prvni polarizacni filtry se pouzivali krystaly Turmalinu a ty vedle
klasicke zelene existuji i v bezbarve variante.

E. H. Land, v roce 1938 vynalezl vyrobni postup, kdy se nejprve dosahne
rovnobezne orientace dlouhych molekul polymeru mechanickym protazenim
materialu v jednom smeru a pote se zvysi jeho elektricka vodivost obohacenim
molekul o atomy jodu.  Opet to nutne nemusi byt barevne.
Nektere filtry do polarizačních mikroskopu vypadaji docela cire, ale prijde
na to z jakého uhlu se na ne divate :-)

Zdravim.

Na mem rybarskem serveru, se trochu strhla debata kolem
polarizacnich bryli. Naces jeden jen tak nadhodil, zdali je mozno
vyrobit polarizacni fitr totalne ciry....nezabarveny. Dle me je to mozne,
jen nejak nejsem schopen najit priklad.
Co myslite?

Napr. ted mi tvrdi, kdyz jsem nasel filtr na fotak, ktery propusti 99,8
procent
svetla....ze je sedo modre zabarveny apod, jedna se o antireflexni vrstvu?
Ci je to nejaka ochrana.

Je pouzito polarizacnich filtru i jinde? napr. LCD apod???

Dekuji za nazory.

Prichy

PS: tezko se mi vzpomina na stredni skolu, ale matne si pamatuju
pokus s prekladanim slidy....myslim, ze to take polarizovalo.