realtimova priorita v Linuxu vs. RT-Linux

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pátek Květen 12 13:00:26 CEST 2006

Dobry den,

jen bych strucne doplnil, ze v klasickem ne-realtimovem Linuxu je
moznost pridelit procesu "realtimovou" prioritu, coz znamena, ze
priorita neni pridelovana pro nej dynamicky, ale staticky, a je
vyssi, nez priority ostatnich procesu. Nastaveni teto priority je bez
prace a nektere aplikace o hodne zlepsi (ja ji pouzivam napriklad pri
mereni signalu pres zvukovou kartu DSB modulatorem s HW bufferem 128
nebo 256 48kHz vzorku -- bez rt. priority nemozne, s ni se nevyskytne
ani jedna chyba denne).

Nejedna se ovsem o realtimovy OS, protoze nejsou nijak zarucena
zpozdeni pri obsluze preruseni apod.

Pokusem o realtime v Linuxu, podle meho nazoru absolutne nestastnym,
je RT-Linux, kdy cast bezneho jadra Linuxu bezi pod jinym,
realtimovym jadrem. Je prisernej opruz pod to programovat.
Nedoporucuji.

Dale existuje sada fully-preemptive zaplat pro Linux, patrne se
vyvine v pomerne pouzitelny OS.

Doporucil bych bud tohle a nebo radeji QNX, to je prekrasny system.
Linux se zaplatami jej asi brzy dohoni co do realtimu, ale krome
realtimovosti je QNX jeste krasne mikrojaderne a to je radost
programovat/pouzivat. Zkuste, uz je asi 6 let pro nekomercni ucely
zdarma. Je to sice klozet-source :( ale da se spoustet i na
jednocipech (ARM, SuperH, MIPS [budiz mu zeme lehka]).

Zdravi Marek P.