IP telefonia, otazky zaciatocnika :-)

Serych@panska.cz Serych@panska.cz
Pondělí Květen 1 14:25:49 CEST 2006

> Pouzivate niekto IP telefony? Bud realny telefon, alebo soft-phone...
> Chcel by som viacmenej len zistit ako to funguje.
Ano, ucim CISCO kurz IP telefonie :-)

Modelova
> situacia: vo
> firme mame gateway a doma mam ADSL. Keby som si domov zaobstaral IP
> telefon viem volat cez spominany gateway rovno IP-IP bez interakcie s
> mojim poskytovatelom internetu/telefonnej linky? Alebo
> nejakym sposobom
> blokuju tento typ prevadzky?
Jak ktery provider blokuje ci neblokuje potrebne porty nevim. Kazdopadne IP
telefonie je siroky pojem a hodne zalezi, jaky system pouzivate v CERNu.
POkud je to tam postavene na CISCO resenich, tak to bude hodne slozite/mozna
i nemozne z domova rozchodit.
Pokud pouzivate SIP, je treba vedet adresu SIP gatewaye a domluvit si tam
moznost registrace domaciho SIP phone. Co se tyka portu (kvuli firewallum
atd.), SIP pouziva UDP 5060. Vlastni hovor si pak otevre na libovolnem
vysokem portu RTP protokol, ktery jede nad UDPckem. V takovem pripade
doporucuji pred kupovanim nejakeho HW phonu si nainstalovat napriklad SJphone
www.sjlabs.com. Je to free a na prvotni vyzkouseni to bohate postacuje.

Jinak pokud by tahle moznost selhala, tak naopak pro volani z CERNu na
Slovensko by se mohla hodit nejaka obdoba ceskeho www.viphone.cz Tam si za
30Kc SMSku zaregistrujete pevne telefonní cislo v CR a odkudkoliv ze sveta
pak volate z Internet Exploreru (muzete si to samozrejme nastavit i na HW
phone) do pevne site v CR za 1KC/minuta a do mobilnich tusim za
4,50Kc/minuta. Z CR Vam lidi volaji za klasicky tarif, jako by volali na to
pevne cislo. Pokud nejste u pocitace, muzete si zapnout zaznamnik, ktery Vam
ihned po vytvoreni zaznamu posle mail se souborem wav.

Jakub Serych