Konec nabijeni NiMH pri 0.2C

Dusan Dolezal duffa@inmail.cz
Čtvrtek Březen 30 15:00:32 CEST 2006

> Ked uz sa tu tato tema prebera, tiez sa pridam. Mal som
> urobenu vlastnu
> nabijacku na NiCd, vypinajucu na -dU. Ked som musel prejst na NiMh,
> upravil som soft tak, ze pockam na vyrovnanie nabijacej
> krivky (ked je
> cca.15 minut  dU <= 1digit), potom zacnem hladat, kedy sa
> opat zacne dU
> zvacsovat (hrb pred koncom nabijania) a ked sa znovu vrati dU
> na nulu,
> vypnem.

No to je vlastne metoda d2U/dt, ne? Tam se hleda inflexni bod na nabijeci
krivce (druha derivace rovna nule), neboli jak pisete smernice tecny k prvni
derivaci je nulova - to je ten hrb. Kdysi davno uz se to tu probiralo a
tenkrat jsem posilal link na nejake nabijeci krivky, ktere jsem meril. A
protoze se koukam ze jsem to na tom webu jeste nesmazal, muzete na to
mrknout, je to na http://www.bohousek.com/duffa/nabijeni/. Mel jsem na to
tenkrat nejaky takovy polotovar, kde se dal nastavit nabijeci proud pres
PWM, chtel jsem z toho udelat kompletni nabijecku, kde by se dal ten
nabijeci proud nejak komfortne (ala nejake LCD) volit, ale z casovych duvodu
z toho seslo (aspon zatim).

A i kdyz mi to tenkrat hledalo ten inflexni bod velmi spolehlive (i kdyz
pravda zkousel jsem to tenkrat vic na NiCD, NiMH maji tu krivku plossi),
planoval jsem tam zcela jednoznacne -dU/dt jako druhe kriterium, pokud by ta
detekce podle d2U/dt selhala (coz se muze stat). A samozrejme nejakym
teplotnim cidlem nic nezkazite, ale u jednotlivych clanku, kde neni zajisten
spolehlivy kontakt clanku s teplotnim cidlem, se to da pouzit jenom jako
pojistka proti uplnemu prehrati a explozi clanku.

> A este jednu: ked som skusal nabijat tie GP 600 miliampermi,
> zahrievali
> sa mierne hned od zaciatku. Boli v externom boxe, takze
> urcite to bolo
> ich vlastne teplo, samotna nabijacka tak, ci tak vobec nehreje. Je to
> normalne? U sanya som take cosi nepozoroval. Poznam par ludi co GP
> vychvalovali, ale toto sa mi nezda. Ako sa hovori -
> darovanemu konovi na
> zuby nepozeraj a do mysi stacia ...

Ja mam ted nabijecku MW3278, mam nekolik sad Sanyo 1700mAh, a ty se hreji
hned od zacatku a pred ukoncenim nabijeni maji tak 60°, coz uz mi prislo
hodne a pripadalo mi, ze to ta nabijecka vypina blbe, tak jsem si zmeril
nabijeci krivku a vypina podle -dU/dt pomerne presne, problem je tedy v
samotnem clanku. Nabijecka do clanku tlaci 1.5A, samotne clanky maji
povolene 1.1C, coz ani neni dosazeno, a vypinani je nezavisle, cili v tom
problem taky neni, a vicemene stejne se chovaji vsechny clanky ve vsech
sadach, takze to bude jejich vlastnost (asi by to hold chtelo ten proud
snizit...). Jeste mam nejake Panasonicy 1600mAh, a ty byly kupodivu sotva
vlazne, pak mam jeste mikrotuzky Sanyo 800mAh a ty taky tolik netopi. Cili
asi hodne zalezi na konkretnim vyrobku, nejak globalne odsoudit konkretni
znacku (pokud to tedy neni uplny sunt) asi nejde.

Dusan Dolezal