Konec nabijeni NiMH pri 0.2C

Jirka hwko@centrum.cz
Čtvrtek Březen 30 00:53:17 CEST 2006

Snail Instruments napsal(a):
> V jednom aparatku mam akumulatory 2x NiMH tuzky 2400mAh, potreboval bych je
> nabijet proudem asi 0.15-0.2C. Nabijeni ovlada mikroprocesor, zatim mam
> konec nabijeni pri prekroceni 2.85V, ale merim to bez preruseni nabijeciho
> proudu. Ted mi hlasi kolega, ze uplne vybity akumulatory to nabijelo asi
> hodinu a pak se to vypnulo. Mel bych asi udelat nejaky sofistikovanejsi
> algoritmus, ale jaky. Pomuze vypnout nabijeni pred merenim napeti?

Pri takto malem proudu neexistuje delta peak. Stav nabiti se neda
jednoznacne jistit (svorkove napeti je vic zavisle na teplote a jinych
vlivech - treba "pametovem efektu" - nez na realne obsazenem naboji).

Jediny rozumny zpusob je cas od casu (v zavislosti na odberu pristroje,
je-li znamy) nabijet casove omezene s dodanim naboje rekneme okolo 1,5C,
pri 0,15CA tedy zhruba 10 hodin. Pochopitelne vse vypocteno s nabojovou
rezervou. Pripadne prebijeni pri tomto proudu vyznamne neskodi, clanky
jsou na nej vetsinou staveny. Navic lze predepsat po urcite dobe provozu
jejich vymenu...

LiIon/LiPol maji proti alkalickym aku tu vyhodu, ze (stejne jako u
olovenych aku) je jejich stupen nabiti jednoznacne spojeny se svorkovym
napetim, a to i pri nabijeni. Jejich nabijeci krivka je - jak uz jsem
psal - proste monotonni.

--
Jirka