DRM na starem prijimaci (Re: digitalizace = konec ?)

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Úterý Březen 28 19:23:12 CEST 2006

Mezifrekvence u klasickych prijimacu je tvorena nekolika dvojicemi LC
obvodu, ktere jsou vazany kritickou vazbou. Takze charakteristika tech
vazanych obvodu ma priblizne plochy vrchol a sirka pasma je dana velikosti
vazby. Obe civky jsou ladene na stred pasma a sirce pasma musi odpovidat i
tlumeni tech civek. Pokud civky jen zatlumite, dosahnete podkritickou vazbu
a krivka propustnosti se zakulati. Pri tom klesne selektivita a zesileni.
Musel by ste soucasne se zatlumenim zvetsit vazbu mezi LC obvody. Pokud je
tam vazebni kond, je to bez problemu. Pokud jsou dve civky ve spolecnem
krytu a vazba je induktivni, asi mate smulu. Pokud civky bez zatlumovani
trochu rozladite, rozsirite si pasmo taky. Jenze rozladeny vazany obvod ma
nekdy snahu udelat na jedne strane maximum, puvodne plochy vrchol se
sesikmi. Pokud se vam na dalsim povede to same jenze obracene,
charakteristika se srovna. Ale opravdu to chce kontrolovat rozmitacem.

Andel

----- Original Message -----
From: "Marek Peca" <marek@tynska.cuni.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, March 28, 2006 10:57 AM
Subject: Re: DRM na starem prijimaci (Re: digitalizace = konec ?)

Mily pane Andeli,

> No nejlepsi je mit rozmitac. Treba Valuchovu DDS (verim ze umi to co
> potrebujete), nebo pripojit varikap pres malou kapacitu (cca 10 pF) k
> ladicimu kondenzatoru, rozmitat tak oscilator radia a chytat pokud mozno
> neco nemodulovaneho. Nejlepe signalni generator, kdyz neni tak chytite
> oscilator jineho SV radia naladeneho o 455 KHz niz. Moznosti je spousta.
> Rozmitani se dela tak, ze do varikapu privadite pilovity prubeh ktery byva
> vyveden u nekterych osciloskopu. Chce to pro varikap predpeti, staci par
> voltu. Do varikapu se napeti privadi pres cca 100 KOhm, aby se oscilator
> [...]

dekuji Vam za podrobny a poucny popis. Rozmitac znam (spis
teoreticky), ale ten figl, ze bych rozmital primo VFO prijimace, ten
me zaujal.

A to, ze mi staci nf osciloskop ze zvukovky (sluzebni cislicovy
Tektronics zel nema pilu) a brat vystup az po detekci, to je vlastne
taky pravda. Vskutku dekuji za Vasi odpoved.

Jen otazka, abych se ujistil: Vy tedy pouze rozladujete civky v mf LC
obvodech? Zadne tlumeni pridavnymi odpory se nekona?

Preji pekny den,
Marek P.