OT: pre zaujimavost - SPS

Bitovod hw@prelude.cz
Sobota Březen 18 11:30:10 CET 2006

A co se stane, kdyz svazek neuridite? Deje se neco, nebo se to jen priste
zkusi lepe?

Pavel

----- Original Message -----
From: "balu@home" <daniel.valuch@wanadoo.fr>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Saturday, March 18, 2006 11:18 AM
Subject: Re: OT: pre zaujimavost - SPS

velmi dobry postreh vo vsetkych bodoch :-)
"trafit sa" s par protonmi (spolu ca 10^16) s energiou letiaceho boeingu
do apertury s priemerom jednotiek cm nie je naozaj trivialne ale zase to
nie je nemozne. U tej 27km masiny je to este vyraznejsie, lebo vakuova
komora je mensia a ma priemer pod 4cm. Vsertky elementy musia byt v
tuneli zarovnane s presnostou pod 0.1mm, magneticke pole co drzi castice
na kruhovej drahe musi preto presne sledovat energiu zvazku, inak
vyletia z trubky. Uz sme tu pred casom diskutovali o 12kA konvertoroch s
dlhodobou absolutnou presnostou 5ppm, tieto su prave urcene pre
napajanie magnetov.
Rozbehnut sa taka vec v kruhovom urychlovaci neda, castice musia byt
nainjektovane uz s nejakou energiou (t.j. v pohybe). Na to sluzia
linearne pred-urychlovace, ktore dokazu urychlit od nuly.
Vypoctova technika hra velku ulohu, ale skor v zmysle ze vyrazne pomaha
navrhnut jednotlive komponenty s lepsimi technickymi parametrami co
umoznuje pracovat s vyssimi energiami a vyssimi intenzitami, skracovat
cas potrebny na dosiahnutie vrcholovej energie. Vsetky procesy
prebiehaju tak rychlo ze pocitace v klasickej forme nemaju sancu nic
uriadit, v jadre je to stale analog (ale riadeny pocitacmi). Poskytuju
ale velmi vykonny nastroj pri prechode z formy riadenia feedback na
feedforward. Vieme co bude nasledovat, tak sa na to vopred pripravime a
spatna vazba uz len doreguluje jemne odchylky (ak je to vobec mozne :-)).
To veci na dlhe rozpravanie skor k pivu :-)
b.