krystal 60 MHz

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Čtvrtek Březen 16 16:09:39 CET 2006

Cihak@dkv.lbc.cd.cz napsal(a):

>Toto byl ten zborník, ze kterého jsem tenkrát čerpal. Taky jsem to zkoušel
>použít pro transvertor na 1296MHz (to bylo to moje "trošku násobit"). Po
>vynásobení to cestovalo o stovky Hz za několik málo minut. V podstatě to
>nebylo schopné udržet kmitočet během jedné relace.

Před časem  jsem s tím také hodně  laboroval, a zjistil mezi oscilátory
veliké rozdíly, co se stability i provedení týče, nelze si udělat obecný
závěr o stabilitě
při testu jednoho typu......
Co mám informace, pár radioamatérů zkoušelo právě "náhodně" oscilátory v
homemade zařízeních . Ohlasy jsou jak kladné, tak záporné.
Opravdu je třeba rozlišit "oscilátor" a "oscilátor"  a neházet všechny
"rakvičky" do jednoho "pytle"
Já  mám k dispozici asi  200 kusů různých "rakviček" s různými kmitočty,
nejvíc je typů s kmitočtem 14,31818 MHz .
Nejhorší jsou oscilátory  TOYOCOM , TOKA ,TERACO a SEI  - většinou je
krystal uvnitř  jen výbrus na drátkách.
Pak mám ještě mnohem stabilnější oscilátory  - výrobce DFV , RALTRON a
úplně nejlepší pak VALPEY-FISCHER.
Zejména u posledně jmenovaného je prakticky nemožné ovlivnit v rozsahu
teplot od cca 0-40 stupnu celsia  kmitočet, oscilátor je velmi stabilní.
12 MHz verzi používám ve spojení s čítačem od Zajíce.
Krystaly jsou v těchto oscilátorech většinou v miniaturním pouzdru, v
posledně jmenovaném jsou krystaly ve skle.
Typy s označením VALPEY-FISCHER  jsou také použité v bezšňůrových
telefonech Labwey (CT1+) s kmitočtem 12,8MHz. Stabilita kmitočtu opět
vynikající.
 ( na pouzdře je krom jiného i  nápis TCXO což  samo o sobě vypovídá o
lepší stabilitě)
Pak mám ještě oscilátory s označením FRB  - ty jsou asi o 2 mm vyšší než
"klasické" a tam je uvnitř většinou i víc součástek, včetně
nějaké jednoduché stabilizace napájecího napětí. Paradoxně jsou ovšem
mnohem více teplotně závislé.....

Naprostým "skvostem" je pak oscilátor s označením C-MAC a s poměrně
většími rozmery ( též TCXO)  s kmitočtem 10MHz a se stabilitou 1,4 ppm v
rozsahu teplot -10 až +35 stupnu celsia. ( údaj ze štítku )

> Tedy pro uvažovaný účel
>zcela nevhodné. O nízkošumovosti lze taky s úspěchem pochybovat. Použitelné
>by to snad bylo pro nějakou nenáročnou FM staničku.

Nevím, co by na tom mělo šumět víc, než oproti  diskrétnímu zapojení.
Možná programovatelné oscilátory ( EPSON) tam je to opravdu běs. Ale
v těch rakvičkách je oscilátor s tranzistorem  a oddělovacím stupněm. Co
by tam mělo podle Vás úspěšně šumět??