Baterky do PDA popripade jak ozivit li-polymer

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Čtvrtek Březen 16 01:03:54 CET 2006

Ano u NiCd sa mi to stalo a postup aj pomohol. ALE...

- napatie naprazdno na NiCd v tom "zlom" stave bolo 0.0mV (co
rozlisenie meraku dovolilo), odpor pod 1 ohm aj s meracimi kablami.

- o kontakty baterky som skrtol =12V zo 7812

Po tomto zasahu odpor stupol, napatie naprazdno poskocilo na cca 0,5V.
Akumulator som malym prudom opatrne nabil na 1V a potom 1/10C do plna.
Do tyzdna bez pouzivania bol opat na 0,5V naprazdno.

Oni tie krystaliky asi fakt urobia vnutri nejaky skratovaci mostik,
ktory ide odpalit. Lenze pocas skratu sa clanok znici sam. Netusim, ako
dlho som mal clanok v interne skratnutom stave, malo som ho pouzival,
kazdopadne ho to znicilo dokonale :-)

Ci podobny jav moze nastat aj u Li-Pol, netusim. No ak bateria nema na
vystupe cistu nulu voltov, tak sa nejedna o tento pripad.

Viem, ze Li-Ion akumulatorom vekom stupa vnutorny odpor. Prejav je
taky, ze pri nabijani dosiahne plne napatie velmi rychlo (on je to
ubytok nabijacim prudom na vnutornom odpore). Dalsi prejav je, ze aj
pri nabitom akumulatore je velky rozdiel napatia naprazdno a napatia
pri zatazeni aj relativne malym prudom (50 - 100mA).

Pouzivanie takejto baterky sa da trochu predlzit nabijanim v nabijacke,
ktora po dosiahnuti plneho napatia nabija dalej konstantnym napatim
dlhsiu dobu (prud klesa). Nabijacky v zariadeniach (mobily, notebooky)
totiz vypinaju nabijanie po dosiahnuti cieloveho napatia, co je pri
zvysenom vnutornom odpore ovela skor, ako je bateria nabita.

O tomto jave som pisal tu:
http://www.mcu.cz/modules/news/article.php?storyid=418

V mobile som tak mohol akumulator pouzivat pri znesitelnej vydrzi cca
este rok. On ten vnutorny odpor stupa nadalej...

miro