Napajeni zarivky & stmivani

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Březen 13 22:00:18 CET 2006

Kdysi jsem detem delal menice k zarivkam nad akvaria, aby se tam nemuselo
tahat 220V. Zkusenosti mam takove: Zarivka je dost choulostiva na symetrii
vlny a charakter zdroje. Delal jsem rezonancni menice a pokud byl
kondenzator paralelne k zarivce, trochu to ovlivnilo barvu svetla na koncich
zarivky a konce cernaly rychleji. Pokud byl kond v primaru, bylo to lepsi.
Vyboj v zazrvce ma zaporny odpor a spojeni vyboje s nabitym kondenzatorem
asi vede k vzniku proudovych spicek. Zarivka chce napajet pres indukcnost.
Jednocinny menic se udelat da, ale doladit symetrii proudu zarivky neni
zrovna jednoduche. Menic ma v kazde pulvlne jiny vnitrni odpor. Dvojcinny
menic je na navrh jednodussi.
 Byl jsem taky presvedceny, ze zapalovani zarivky vysokym napetim bez
prizhavovani je pro zarivku lepsi. Nova zarivka spolehlive startovala uz pri
300V, jenze dost brzo se zapalne napeti zvetsovalo a konce cernaly nejvic
pri pomalem startovani. Zarivka se zcernalymi konci byla horka, mela na sobe
vetsi napeti (asi ubytek na odeslych katodach) a mene svitila. Nakonec ji
neslo zapalit vubec. Takze si hrajte :-)

Andel

----- Original Message -----
From: "JD" <jirkonf@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, March 13, 2006 7:58 PM
Subject: Napajeni zarivky & stmivani

  Zdravim,
rad bych si postavil menic pro 6 nebo 8W zarivku (casem mozna i
silnejsi), chtel bych aby se intenzita svetla dala regulovat a aby mel
menic pokud mozno co nejvetsi ucinnost. Obycejnych menicu je na netu
plno, ale najit nejaky s moznosti regulace se mi nejak nedari. Napadlo
me treba pouzit TL494 a postavit dvojcinny menic se stabilizaci
vystupniho proudu, ale nejdriv se ptam abych nevymyslel vymyslene. Jeste
by se mi hodil nejaky postup vypoctu transformatoru pro tyhle menice.

  BTW proc s nekterymi (hlavne jednocinnymi) menici cerna jeden z koncu
trubice? Pry je to zpusobeno DC slozkou, ale transformator prece uz z
principu DC nepropusti...

JDrozd