Prudove zatazenie Cu vodica?

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Březen 13 13:27:16 CET 2006

No ja jsem na to vcera odpovidal, ale mail se mi vratil jako nedorucitelny.
Asi draty zapadane snehem :-))) Tak jeste jednou:

Predpokladam ze se vam jedna o vinuti.
Kdysi davno bylo jedno modre AR o jadrech Pramet. Zatizitelnost vodicu byla
ruzna podle velikosti a typu jadra (pomer plocha/objem) a pripustneho
otepleni. Vychazelo se z toho, ze polovina ztrat ma byt ve vinuti a polovina
v jadru. Myslim ze nejaky univerzalni programek nenajdete a kdyz, tak bude
davat dost nepresne vysledky. Pokud znate typ jadra a vyrobce, zkuste si od
nej ztahnout prislusny vypocet. Ja treba pouzivam program pro toroidy
Micrometals a vysledky dobre odpovidaji tomu co potom na tlumivce namerim. Z
programu vypadne i zavislost indukcnosti na proudu a ztratovy vykon v jadru
i ve vinuti pro zadany proud a zvlneni. Dokonce to ukazuje i predpokladanou
zivotnost a ta dost silne klesa s rostouci teplotou jadra. Nevim, co na tom
jadru muze tak odchazet.

Pokud se zrovna nechystate na velkou vyrobni serii levnych zdroju,
doporucoval bych zvlast u zelezoprachu moc nesetrit na rozmerech jadra.
Napr. tlumivka pro 200W zdroj se sice vejde na 25 mm toroid, ale pak na ni
musite foukat vetrakem (ne jen na ni, ztraty jsou i jinde vcetne trafa a
poddimenzovanych nafukujicich se elitu) a zdroj pak ma ucinnost 65%. Kdyz to
udelate o neco vetsi, dostanete vyssi ucinnost a zdroj vydrzi klidne i 10
let.
Andel