OT: Neco z moji CNC zahradky :-)

RVsoft rvicek@quick.cz
Neděle Březen 12 21:56:26 CET 2006

Pavel napsal(a):
> Myslim ze to s tema velyma fabrikama neni zase tak zle, me se minuly tyden
> podarilo ziskat 2 cca 1.5m dlouhe linearni vedeni vcetne 6 jezdcu, sice je
> to z osazovaciho stroje co ma nabehano 20milionu, ale i podle servismana
> jsou v pohode. ted premyslim co s nima a mit CNC frezku doma by dalo novou
> dimenzi mym konickum.

ad fabriky - ono to neni celkem problem pokud v te fabrice delate -
celkem bez problemu vam nekdo napise papir na to ze si to muzete odnest,
ale kdyz tam pujdete jako cizi clovek tak vas nepusti ani na vratnici.

> Moje otazka na vas je jak velke jsou vase zarizeni? jaky je rozsah posuvu v
> osach X a Y? premyslim jestli shanet dalsi pojezdy, nebo je zkusit
> rozriznout?

Je to A3 (s malym presahem) a v ose Z je to cca 120mm bezne vyuzitelnych
(tam je to trochu slozitjsi - zalezi co a jak se bude obrabet -
maximalni pohyb je 160mm). Deska vretena se da vyskove presadit na vedenich.

Neni duvod proc je nerozriznout pokud je treba.

> Dalsi otazka je jestli delat portal pohybujici se treba v ose X a na nem
> dalsi posuv v ose Y, nebo to rozdelit a v ose X jezdit portalem s frezkou a
> osou Z a pod tim jezdit se stolem v ose Y. Pripada mi vyhodnejsi ta druha
> varianta, tedy alespon co se tuhosti tyka.

Asi nejvyhodnejsi pro amaterksou konstrukci je posadit rampu s Y a Z na
pevnou podlozku a pod tim projizdet s upinaci deskou v ose X.
Kazde provedeni ma svoje plusy a minusy a dost jsme o tom debatili s otcem.
Pro nasi malou masinku urcenou na obrabeni kovu (a tedy predpoklad
chlazeni kapalinou) nam vyslo vyhodnejsi nechat obrobek stat a upinaci
deska bude zaroven delat vanu se sberem chladici kapaliny.

Pokud budete delat vetsi masinu tak zvazte zda neudelat nahony obracene
- tedy stojici srouby a matky pohanene motorem.

> Jinak vidim ze vsichni pouzivaji krokove motorky, je to protoze neni v
> domacich podminkach vyrobitelna slusna servokarta, nebo kvuli cene motoru,
> odmerovani?

V podstate vsechny duvody co jste uvedl jsou ty spravne. Uz tak je
vetsina komponent silene draha pro bezneho bastlire - uz treba jen blbe
drivery. Mam tu 9A bipolary, ale asi je nikdy nerozbehnu protoze jen
driver pro jeden stoji 10kKc. Uz jen tenhle driver s parametry cca
50V/10A by byl pro domaci bastlice prinosem.

RadekCX