Stmievac

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Středa Březen 1 08:42:28 CET 2006

No nevím. Vlákno žárovky má dost velkou tepelnou setrvačnost aby nedělalo
efekty, které popisujete. Ostatně dá se to ověřit nějakým malým odpůrkem a
osciloskopem. Fázovou regulaci na 1,5 KW bez odrušovací tlumivky si nějak
nedokážu představit, stačí jen indukčnost sítě ke které je regulátor
připojený. Měřili vám na tom regulátoru EMC? U nás zase kolega prohlašoval,
že když máme tyristorovou regulaci (15 KW) až za trafem a trafo je do
trojúhelníka, potlačí se z principu (teď nevím jestli všechny) liché
harmonické a ty vyšší složky přes trafo na plechách stejně neprojdou. No,
přelejzalo to o 20 dB :-) Ono spousta věcí není tak, jak na první pohled
vypadá.
Anděl

----- Original Message -----
From: "Tomáš Halabala" <tomas.halabala@iol.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Wednesday, March 01, 2006 8:25 AM
Subject: Re: Stmievac

- Jestliže je žárovka téměř čistě odporová zátěž, pak rušení spínáním
uprostřed půlperiody vzniká proto, protože za tu dobu co je proud přerušen,
jednak dokáže vlákno nepatrně zchládnout a pak dochází k proudovému nárazu,
protože také s teplotou vlákna klesne jeho odpor. Kdežto zapneme-li proud do
žárovky v nule, rušení se z pochopitelných důvodů nekoná a v okamžiku
vypnutí třeba uprostřed půlperiody se skoro nemá co indukovat a k rušení
tedy také nedochází - prostě klesne proud na nulu rychlostí rozepnutí
MOSFETU. V případě 1,5kW je to přibližně z 9A na 0A. Pokud zapínáte proud do
žárovky v okamžiku kdy je v síti 325V a vlákno je chladnější než při 100%
výkonu, dojde k rázu rozhodně silnějšímu než jen 0A->9A. Špička je násobkem
tohoto proudu!!! Rušení je proto mnohonásobně silnější.
Kdo mi nevěří ať zkusí bez použití tlumivky zapojit triakový regulátor s
nastaveným výkonem na 50% k zátěži složené ze žárovek (celkem 1,5kW) a
zařadit tavnou pojistku F10A. Pokud by proud nepřekročil 10A, tak by se
přece pojistka nepřepálila.

Tomáš Halabala