Spotreba PC a periferii - delsi a jeste dalsi mereni

RVsoft rvicek@quick.cz
Neděle Červen 18 09:13:28 CEST 2006

Daniel Valuch napsal(a):
> ...a toto je presne vec, ktoru si ludia neuvedomuju.
> Nove operacne systemy maju neporovnatelne vyssie poziadavky na hardware
> a tym padom aj spotrebu na urobenie tej istej prace ako starsie.
> Graficke karty maju samostatne konektory na napajanie aby mali dost
> energie.... Desiatky az stovky wattov dodatocneho prikonu len na to aby
> sa mi zobrazilo polopriehladne okno, len na to aby mi po monitore behal
> pes ktory sa zmeni na bicykel a odide.
> Takychto pocitacov su na svete desiatky milionov, prepocet na pocet
> jadrovych elektrarni potrebnych len na tieto sprostosti uz necham na
> [...]

Ale no tak....

Nejsem zadne milionar a ziju v kraji, kde nam sice stoji JETE, ale
vetsina ostatni prirody je velmi zachovala - mozna prave proto. Takze
to, ze budu muset provoz serveru a ostatnich PC na konci roku zaplatit
si uvedomuji moc dobre.

Na svojem konkretnim pripade Vam dokazu, ze to neni vzdycky tak, ze nove
veci jen vic zerou.

Delal jsem upgrade PC pred mesicem a pri upgrade jsem vymenil jen MB,
CPU, RAM a zdroj - stalo me to 7200Kc. S tim, ze do srotu sel jen stary
MB, protoze se mu nafoukly kondenzatory vse ostatni dal nekde slouzi.

Je to moje treti domaci PC od roku 95 a to prvni dodnes funguje u tchana
(celeron 333).

Krome poruchy MB bych k upgrade pristoupil i proto, ze puvodni
Thunderbird 1200MHz priserne topil. Chladic dvakrat vetsi nez mam ted -
vetrak bezici na 5000rpm v case dalsi dva vetraky a pritom teplota
58stC. Jak je to ted po upgradu jste videl - vetraky z bedny samozrejme
zmizely. Je ted jen na CPU a ve zdroji.

Bohuzel tu UPS jsem nemel pri predchozim HW takze presne nevim kolik
jsem usetril, ale vzhledem k tomu, ze je tam ted takovej pidivetrak a
vse ostatni je stejne (MB o moc vic zrat nebude). Tak mam novej system s
nesrovnatelnym vykonem a s mensi spotrebou. Kdyz jsem hledal MB do
stolniho PC, ktery by podporoval treba mobilni verze CPU tak jsem moc
uspesny nebyl.

Jako OS byl na obou PC Win Server 2003. Tohle je jedinej OS od MS, ktery
bezi uspokojive i na slabem HW - na tom serveru (PIII 700MHz a 128MB
RAM) bezel a bezi domenovy kontroler, DNS, FTP, meteostanice, webovy
server,  sdileni souboru pro domaci sit a remote console. Vse bez
vetsich problemu - pamet 256MB jsem nakonec pridaval preventivne.

K notebookum... mel jsem vedle stolniho PC v praci vetsinou jeste po
celou dobu notebooka a z nich prezil do dnesniho dne jen jeden a to jen
ten soucasnej. A kupujeme znackove a kvalitni notebooky - vetsinou
Toshiba. Kdyz pominu nemoznost upgrade tak navic a to vubec nesouvisi s
nejakym hejbacima breberkama na monitoru a polopruhlkednych oknech tak
NB maji alespon pro mne mene vykonu v prepoctu na cenu. Zatim nikdy jsem
nemel NB, ktery by prevalcoval stolni PC i v beznych cinnostech - jako
je treba pristup na disk. Alespon ne za srovnatelnou cenu. A vubec
nemluvim o moznosti poruchy - kdyz je vetsinou NB na 99% na odpis.

Jinak jsem jeste meril a ma se to nasledovne (sledoval jsem to z NB po
siti a bych mohl vypnout i monitor):

PC, server, monitor, periferie a sit v klidu onech 210W
PC, server, periferie a sit - vypnut monitor - 150W (to je teda racha
60W je sakra hodne)
server s mysi a klavesnici + sit - 80W

V UPSce je travel zapnute trafo od tiskarny a tiskarna neni zapnuta -
jeji zapnuti jsem, ale nepostrehnul na spotrebe.

Odhaduji tedy, ze server bere tak kolem 60W,  moje PC 70W a router,
modem  a tiskarna tak tech 20W.

--
RadekCX - http://www.cncnet.info