(DRM) Ladeni LC filtru soustredene selektivity -- jak na to?

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Středa Červen 14 09:54:45 CEST 2006

Dobry den,

v navaznosti na predchozi snahy o DRM na VEF-206, jal jsem se zmerit
a nasledne upravit sirku mezifrekvencniho filtru. Z RC generatoru
Metex (patrne MAX038) a jednocipu jsem si udelal primitivni rozmitac
(viz http://duch.cz/mp/rozmitac2.png ). Na preladovani pouzivam FLL
s PWM misto PLL a funguje to, zda se, docela hezky.

Namerena krivka s obdivuhodnou presnosti i po tech letech splnuje
udaj vyrobce, 465kHz mf, B=8kHz. Ted uz se opravdu nedivim, ze se mi
MSC v DRM nechytilo, kdyz jsem ladil na 466kHz a ma sirka pasma je
jen 8kHz. Chtel bych to roztahnout tak na 12kHz, abych mel sanci se
doprostred trefit s VFO.

Tudiz jsem se rozhodl filtr preladit. Byla to pekna zabava na nekolik
hodin. Bohuzel jsem dle ocekavani filtr postupem stale agresivnejsich
manipulaci zmrvil, coz jsem ale predpokladal. Nepodarilo se mi nikdy
rozsirit pasmo a zaroven tam mit mensi zvlneni nez 4dB vysoke rohy.
Doma jsem se zacetl do knizky a mam ted dojem, ze bez zmeny vazebnich
kondenzatoru to asi vubec nepujde.

Zapojeni je zde:
http://www.dx.cz/upload/PP/VEF206/VEF206sch.gif

V knize byla ovsem nakousnuta metoda ladeni techto filtru. Pry se ma
ladit lichy rezonancni obvod na maximalni vychylku a sudy na
minimalni, s tim, ze nasledujici rezonancni obvod se zkratuje. To
jsem zkousel, ale pri nekterych zkratech nebylo minimum vubec k
nalezeni, pripadne pri zkratu posledni obvodu signal logicky zcela
vymizi, takze ona metoda je patrne o neco slozitejsi. Nadto nevim,
zda se ma postupovat iteracne, dokud se hodnoty nemeni.

* Nevi nekdo z Vas, jak se pri ladeni kapacitne vazanych mf LC filtru
postupuje?

V knize byly odkazy na clanky v Zpravodaji VUST, ktery zatim marne
hledam i v nasi knihovne.

Dekuji za rady ci odkazy a preji pekny den,
Marek P.