kde sehnat geigerovu trubici

GT5 gt5@seznam.cz
Pondělí Červen 12 11:17:52 CEST 2006

Vidim ze tady z meho tematu vznikly dva ruzne proudy. Pro muj
laboratorni ucel uz jsem si trubici vybral, tak myslim bych to uzavrel.

To tema na ktere reagujete se tyka homo-domo mericu radioaktivity. Je
uplne jedno jestli to nazveme detektor radonu nebo nejak jinak, stejne v
dusledku se nam jedna o to jestli tam nejake zareni je a jak velka
aktivita. Pak uz staci zamysleni...ze ve sklepe u zeme zdrojem aktivity
muze byt nejspise radon. V byte naopak ze zdrojem radioaktivity spise
budou nejake vadne materialy (ala tvarnice z popilku). Nebo venku ze
zdrojem radiace muze byt spad z nedaleke uhelne tepelne elektrarny.

Radon se da merit nekolika zpusoby. Potazmo bych to shrnul vsechno jako
rozdilova mereni pomoci nekolika trubic ci mericich nastavcu. Merime li
nejakou aktivitu vztazenou na objem, pak k tomu sonda na kusu dratu
nestaci a musi se to zajistit cerpanim daneho objemu.
Furt to nazyvame radon, ale videl bych ten problem nekde jinde. Samotny
radon ma polocas rozpadu asi 3,8dne. To neni tak moc a navic je
doprovazeno "jen" emisi alfa castic. Mnohem horsi vidim jeho potomky z
rozpadove rady, napriklad 210Pb s emisi beta castic.
Pritomnost radonu (napr.ve sklepe) se da homo-domo zjistit pomoci 2
mereni. Jedno mereni v nevetranem prostredi a druhe mereni cca po par
tydnech intenzivniho vetrani. Jestli "nahle" aktivita v danem prostoru
klesne tak je s velkou pravdepodobnosti jasne ze to byl radon, ze jsme
ho vyvetrali pryc. No a pokud se to vubec nezmeni tak mame zadelano na
pruser - bud ze nam do domu nekudy leze hodne noveho radonu nebo spis ze
mame dum z nevhodnych materialu nebo na nevhodnem miste :).

LP.

> - radon je svine tezka a jako takova se drzi u zeme, jinak receno
> pokud budu
> dlouhodobe sledovat aktivitu nejnizsi vzduchove vrstvy u podlahy ve
> sklepe
> lze i GM trubici pouzit jako detector pritomnosti radonu.

Spis jako detektor jakehokoliv radioaktivniho zareni. Ani dlouhodobe
mereni nezlepsi odstup signalu (radonu) od sumu (pozadi).

> - elektretove detektory, pracuji na principu vybijeni elektretu
> umisteneho v
> izolacni komore, neco takoveho by snad slo spachat s vepomoci

Mozna ano (i kdyz o tom mam pochybnosti), ale bude dost problem takovy
merak nakalibrovat. Leda byste mel doma jeste trochu chloridu radnateho :-)

> - kontinualni monitory, tam patri napriklad spektrometry, zkratka drahe
> hracky co si doma clovek nepostavi

A vzduchove ionizacni komory. Na vyvoji meridel s ionizacni komorou
spolupracuji uz radu let. Prestoze mereni s ionizacni komorou je
principialne velice jednoduche, narazi na radu uskali, jejichz prekonani
vyzaduje trpelivou experimentalni praci. Kdyby sel radon merit GM
trubici, jiste by se to pouzivalo misto ostatnich metod.

J. Hanza