kde sehnat geigerovu trubici

GT5 gt5@seznam.cz
Středa Červen 7 08:40:45 CEST 2006

Cesium je jeden z nejcetnejsich prvku z pudy a dost ho muze byt v
popilku z elektrarny. (podotykam ze to neni cesium co se uziva v NiCd
akku, ale jeho izotop).
Radon zase vyvera ze zeme jako plyn, ma kratkou dobu rozpadu ale jeho
rada je pomerne dlouha (zacina prirodnimi radionuklidy, zacinajici 238U)
a konci 206olovem (probehne dost premen nez se dostane na neaktivni olovo).
Problem je v tom ze radon je skoro vsude a ze je to pomerne velky atom.
Rad se vaze na castice mikroprachu, jakoby se s nimi slepi. A ty ho pak
mnohem efektivneji rozsiruji dal. Kour z cigaret je taky mikroprach (cca
0,1um-1um).
Obecne se da rict ze prach v byte je i popilek. Radon se tak snadneji
dostava do plic a co potom?

Co se tyce ochrany a limitu ohledne radiace ... zák. č.18/1997 Sb.,
vyhl. č. 307/2002 Sb. o radiační ochraně.
Chcete li se zabirat problematikou vice, tak doporucim prozkoumat prvky
137Cs , 210Pb , 222Rn , 7Be

Pro novostavby je tusim povolena Aktivita  100Bq , pro starsi domy 200Bq.

Mluvim jen o dvou prvcich ... radon a cesium...a to proto, ze maji cca
70-80% podil na tom jakym davkam jsme vystaveni behem roku.

LP.

> [...]
G> dodanou radiaci na 1kg hmotnosti. Bq a Gy se daji pomoci vzorcu
G> prepocitavat. ( nad 5 Gy = smrt )

G> Obecne...venku by jste mohl namerit 3-6Bq . Preci jen jaderne deje se
G> odehravaji vsude. Doma a ve sklepech je to horsi - radon. V zakladech
G> domu muzete i 60000Bq !!!. V byte byva cca 20-400Bq , dle ulozeni, dle
G> typu bytu atd.
G> Jako zajimavy pokus doporuciji se priblizit na 5km k Temelinu a provest
G> mereni. A nasledne zajet k uhelne elektrarne, opet na vzdalenost 5km a
G> opet provest mereni  :) .

G> Jeste k tem plysovym hrackam... kourite?

Nikoliv. Zvysenou radiaci prisuzuji prachu ktery nebyl vysavan, kdezto ve zbytku
bytu ano.

G> Bordel nedela jen radon, ale i cesium a jine kovy...

Ty jsou v tabakovem kouri?

Tomas

G> LP.

Daląí informace o konferenci Hw-list