kde sehnat geigerovu trubici

Novotný Pavel novotny.pp@atlas.cz
Úterý Červen 6 11:32:06 CEST 2006

GM trubice je vlastne vodivy obal (katoda) naplnena zredenym plynem a
uprostred je drat (anoda) na anodu se privede vysoke napeti pro GM od GESu
ss 260 az 340V. Pokud do plynu "vlitne" ionizujici zareni, stane se plyn
vodivim a na katodu "prorazi" napajeci napeti. Dal uz to jen o citaci
citajici ke kolika prurazum dojde za cas.
Jinak receno Geiger-Mülleruv citac slouzi k mereni poctu castic vysilanych
radioaktivnim zdrojem.

Jak se vlastne zapojuje GM trubice? Na ss napeti? Co se na ni meri? zmena
odporu? Jak se takova vec da zkalibrovat?
M.