Kapacita telefonnich linky /RE: Linearni motor

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Čtvrtek Červen 1 16:48:31 CEST 2006

> Tahle debata je o tom, že každý mluví o něčem jiném. Řek bych, že
> první poznámka byla směřovaná na to, že po stále stejné dvojlince
> (dokonce nestíněné) dnes umíme přenést data mnohem vyšší rychlostí než
> před lety. Pravda je, že ten dialup umožňuje přenášet data třeba přes
> půl zeměkoule a ta můžou běžet prakticky celou dobu po těch dvou
> drátech, zatímco u xDSL se mluví o "poslední míli" a po dvou drátech
> to běží jen pár kilometrů (= jen do ústředny).

Ja se nechci hadat beze smyslu a v podstate s Vami souhlasim. Debata
byla ale zpocatku o tom, zda verit vyrokum typu "neni to mozne a
nikdo to nedokaze" nebo naopak.

Pokud mi matematik dokaze, ze nema cenu snazit se resit NP-uplne
ulohy rychleji nez v asymptoticky exponencialnim case (a matematik to
dodnes jeste nedokazal, tot zajimavost), pak opravdu nema cenu se o
to snazit.

Pokud mi Claude Shannon rekne, ze nema cenu snazit se po lince
ceskoslovenskych ustreden protlacit vic nez 64kb/s, pak se o to
snazit nebudu.

Pokud naopak pan Shannon rekne, ze bych _teoreticky_ mohl ziskat
kanal s vyssi prenosovou rychlosti, pokud pri stejnych sumovych a
energetickych podminkach rozsirim pasmo (snad to nerikam spatne),
potom stoji za to se nad tim jednou za par let zamyslet a hle, treba
nam pak najednou (po 40 letech) zacne prospivat CDMA a OFDM.

ZdraviM.P.