pracka, dynamicke rizeni motoru

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Středa Červenec 19 10:41:02 CEST 2006

Zdravim,

> Tady si to neuvedomis, protoze to chodi vzdycky. Konkretne treba rizeni
> motoru bubnu je celkem zajimava zalezitost, nejdriv toci na jednu, pak na
> druhou stranu (heh, jasne), ale pro kazdy smer a cast programu ma jiny nabeh
> rychlosti, jiny uhel otoceni apod.
>
> Abych uvedl prakticky pripad, takova lepsi pracka prave otacenim bubnu podle
> nejake rychlostni rampy meni rozlozeni zateze (plynulejsi rozlozeni pradla v
> bubnu), dale testuje, zda nejsou velke vykyvy zateze a nastavuje podle toho
> rizeni regulace otacek pro dalsi otaceni. Pro BLDC rizeni je celkem sranda
> [...]

nad tematem dynamickeho rizeni bubnu u pracky jsem take premyslel, i
kdyz na trochu jine urovni. Vedly me k tomu me nekdejsi zkusenosti s
rizenim fonografickeho motoru, u nehoz bylo cilem dosahnout
"softwarove" plynulych otacek, tj. bez setrvacniku vyhladit prirozene
cukani motoru, zpusobene nehomogenitou pole (drazkovanim).

To me privedlo na nasledujici myslenku: je-li pradlo v pracce ruzne
nerovnomerne rozlozeno, v kazdem miste otacky (uhlu vuci zemske tizi)
pusobi na motor jina sila a tak to ruzne cuka a pochoduje. Coz kdyby
se motor ridil nerovnomerne i prubehu jedine otacky, aby kompenzoval
tuto vystrednou zatez? Byla by to podobna uloha, jakou jsem resil ve
fonografu. Byl by tam estimator teziste a na jeho zaklade by se
pocitala funkce proudu v case. Predpokladam synchronni (EC) motor.
Je to vlastne takova pekna uloha adaptivniho rizeni, prizpusobujiciho
se okamzite konstelaci pradla :-).

Je to blbost?

Pouziva to jiz nejaky vyrobce?

Osobne jsem zasadnim priznivcem jednoducheho reseni jednoduchych a
pokudmozno i slozitych veci. Nemyslim si, ze nekdo potrebuje milion
uzivatelskych funkci na pracce. Sam peru z 95% na jeden program
(40/30stC), obcas na druhy (60/30stC), 2 zateze. Jednou za 2 roky
vyvarit, to mame 6 kombinaci za zivot.

Rikam si ale, ze pokud by mohla dnes jiz zvladnuta a levna
elektronika pomoci motoru a loziskum, nebylo by to od veci.

Pekny den,
Marek P.