Varistor (WAS: Re: Regulace seriveho motoru z jednocipu)

Petr Simek psimek@jcu.cz
Čtvrtek Leden 26 13:55:58 CET 2006

On Thu, 26 Jan 2006, Kamil Rezac wrote:

> Jsem o tom tak v tramvaji premyslel - kdyz dam varistor paralelne k
> triaku, tak mi ho pri prepeti premosti a zatez (topna spirala) pojede
> na plny kotel, dokud se neco neroztavi. Paralelne k zatezi mi vyrobi
> zkrat na vystupu, asi zhebne triak a vypadnou pojistky/jistice. Tak
> nevim, co je lepsi. Nebo je v te uaze nejaka chyba?

Varistor neni ochrana proti prepeti ale proti impulsnimu prepeti. Chranit
ma soucastku ktera je na takove prepeti citliva, k ni by se mel pripojit
paralelne - v tomhle pripade k triaku. Kdyz se na siti objevi prepeti
tak pres ten varistor potece proud zatezi, napeti na zatezi bude nizsi
o to napeti varisotru - cca 400V. Kdyz prepeti rychle neskonci, varistor
se rozsviti a zmizi, jestli je prepeti vetsi nez zapalne napeti triaku,
triak sepne a pokud hned neshori bude zatez pripojena na ono 'prepeti'.
Pokud prepeti trva i nadale vypnou bud pojistky kvuli nadmernemu proudu
a nebo se zatez rozsviti a zalozi pozar.

Jinymi slovy - pokud chcete resit prepeti o nejakem vetsim vykonu, ani
triak ani varistor asi nejsou ty prave soucastky pro danou aplikaci...