Re: Supravodiče

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pondělí Leden 23 21:50:14 CET 2006

Děkuji za rozsáhlou odpověď a potvrzuji také, že Vámi předpokládaná
souvislost s FV elektrárnami byla odvozena správně a že se tedy nejedná
o provokaci, jak se domnívá Petop:-)

Jistou představu jsem měl, vycházela z pár desítek let starých skript
"Supravodivost a fyzika nízkých teplot". Poněkud nepříjemné zjištění je,
že se za tu dobu nic zásadně nového neobjevilo. Měl jsem ovšem z nějakého
důvodu dojem (četl jsem to asi před 15 lety), že se supravodiče nanáší
na povrch tenkých měděných vodičů, trochu něco jako
http://cdsweb.cern.ch/search.py?of=hd&f=970__a&p=000002065MMD#begin
ze kterých se pak sestavují lana a proto jsem předpokládal možnost
vinutí na cívku, ... no nic, většina věcí je trochu komplikovanější, než se zdá...

Potěšilo mě, že problém ztráty supravodivosti má i jakés takés havarijní
řešení, toho jsem se totiž bál nejvíc:

Základní myšlenka byla, že 1 kWh odpovídá cca 1 kg TNT, což by při
neřízeném, rychlém uvolnění několika GWh nadělalo paseku skoro jako
malá atomovka, takže jsem za samozřejmou součást rozpočtu na velkou
verzi elektrárny považoval dostatečně hluboký vrt, asi jako na podzemní
jaderné výbuchy:-)

Poznámka:
Malá verze vychází z úvahy, že je potřeba uchovat denní produkci, aby
bylo možno dodávat největší výkon v době denního maxima spotřeby,
velká verze vychází ze zjištění, že roční křivka spotřeby v Praze je víceméně
přesně inverzní vůči křivce výkonu solární el. umístěné tamtéž.

Stovky milionů eur nejsou zrovna málo, ale otázka zní, jaká část z toho
je fixní a jaká závisí na počtu uskladněných MWh, protože kdyby
např. 1 GWh vyšla na 500 mil eur, nebyla by návratnost zas tak dlouhá:-)

Naopak velmi nepříjemné zjištění je, že elektromobilu se supravodivou
cívkou a energií okolo 0,5-1 MWh (což by vystačilo na 1-5 Mm jízdy)
se asi hned tak nedočkáme:-(

PH

From: "Daniel Valuch"