Supravodiče

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Pondělí Leden 23 15:10:14 CET 2006

Necitim sa uplne kvalifikovany odpovedat na vasu otazku. Kedze sa v
nasom laboratoriu nachadza najvacsi supravodivy system na svete skusim
odpovedat :-)

V prvom rade je mozno vhodne povedat ze predstava objednam kilometer
supravodica, namotam z neho cievku, ponorim do helia, pustim prud a mam
vystarano je zcestna a rovno na nu zabudnite.

Ako vyzera supravodivy kabel mozete vidiet na nasledujucich obrazkoch:

http://doc.cern.ch//archive/electronic/cern/others/PHO/photo-it/9804002.jpeg
http://cdsweb.cern.ch/search.py?of=hd&f=970__a&p=000000430MMD#begin
http://doc.cern.ch//archive/electronic/cern/others/PHO/photo-it/9208045.jpeg
http://cdsweb.cern.ch/search.py?of=hd&f=970__a&p=000002065MMD#begin

Vacsina materialu je plniaca med a samotny supravodic su len tie
malinkate tmave bodky vo vnutri. Pre aplikaciu vo vysokom magnetickom
poli (dipolove magnety pre LHC) je vodic vo forme pasika s rozmermi
15x2mm, ktory obsahuje do 2mm^2 supravodica. Pracovny prud je 12kA (t.j.
prudova hustota 6kA/mm^2), vysledne magneticke pole 8.5T.

Dalsie su len body - problemy, ktore budete musiet vyriesit alebo
minimalne sa nimi zaoberat:

Problem s ktorym sa stretnete u supravodicov je, ze magneticke polia
deformuju pretekajuci prud tak ze supravodic moze stratit supravodivost,
aj ked je ochladeny pod bod supravodivosti. Daju sa k tomu najst
materialy, su to podobne stavove diagramy ako u trojneho bodu vody, na
osiach je potom vynesena myslim teplota-magneticke pole-prud. Pokial
toto neosetrite supravodivy jav nevyvolate. Podla popisu odhadujem, ze
vasa aplikacia je prave generacia silneho magnetickeho pola vo velkom
objeme.

Problem je ako dostat vami pozadovany prud z izbovej teploty na teplotu
supravodica. Spominate prudy 10-100kA, na strane izbovej teploty na to
potrebujete vodic o priereze 2000-20000mm^2. Na strane supravodivej
potom 2-5mm^2. Spocitajte si kolko tepla vam potecie cez medennu tyc
prierezu 2000mm^2 z prostredia 300K do prostredia 4K. Do vasej
kalkulacie takisto zapocitajte ze ucinnost chladenia na supravodivych
teplotach je tak 0.2% (Carnotov cyklus), t.j. na vychladenie straty 1W v
heliu potrebujete 500 (u najvacsich kompresorov) po 1000W (u mensich) na
teplej strane.
V nasich dipolovych magnetoch je to riesene pomocou vysokoteplotneho
supravodica, kde su privody velkeho prierezu z izbovej teploty privedene
na medzistupen na teplote kvapalneho dusika (tam je ucinnost chladenia
vyrazne vyssia) a z dusika to ide vysokoteplotnym supravodicom radovo
mensieho prierezu na teplotu helia. Minuly tyzden som sem posielal fotky
z podzemia, toroidny magnet s napajacim prudom cca. 20kA
(http://www.balu.sk/gallery/view_album.php?set_albumName=album10 cievky
su v tych rurach s oranzovymi vyhrievacimi pasikmi).

Problem "napustenia" cievky energiou. Spocitajte si kolko energie bude
ulozenej v cievke o indukcnosti desiatok H pri prude 100kA (priklad
vezmime L=10H a I=10kA, E=1/2*L*I^2=500MJ). Tuto energiu do nej musite
dostat a tuto energiu musite z nej dostat. Indukovane napatie na cievke
je umerne dI/dt, medzizavitova izolacia supravodiveho materialu vydrzi
tak desiatky V, takze si zratajte maximalne dovolene indukovane napatie
a z toho cas kolko budete takuto cievku zapinat. Takisto aky prikon
budete odoberat zo siete. Vyjdu vam hodiny az dni.

Problem nahlej straty supravodivosti. V predchadzajucom bode ste
spocitali kolko energie bude v cievke ulozenej. Supravodic ale moze v
dosledku nahodnych javov (prelet vysokoenergetickej castice,
mikrodefekt) alebo zlyhania chladenia (musi byt dokonale obtekany
chladiacou He kvapalinou) nahle stratit supravodivost. Z tohoto bodu sa
potom tato strata supravodivosti siri ako rakovina rychlostou jednotiek
az desiatok cm/s az sa cela cievka stane normalne vodiva. Pripominam ze
v nej mate stale ulozenych vasich 500MJ energie. Riesienie - rychly
"quench" system, ktory v priebehu stoviek ms ohreje celu hmotu cievky
nad supravodivu teplotu a extrahuje z nej vsetku energiu. Inak by
vplyvom vlastnej energie explodovala. V nasich dipolovych magnetoch je
to riesene spinacim prvkom a rezistorom, ktory sedi priamo v heliu a
vyprazdni cele vinutie do pripojeneho patricne dimenzovaneho rezistora s
casovou konstantou stovky ms. Tento jav sprevadza uvolnenie vsetkeho
chladiaceho helia v plynnej forme. Plyn ma ale radovo vyssi objem ako
kvapalina comu treba prisposobit mechanicku konstrukciu a zabezpecit
dostatocne vykonny vyhrievany vyfuk, inak vam pocas vyronu zamrzne upcha
sa a exploduje.

Problem tepelnej izolacie. Ako som uz spominal chladenie na heliovych
teplotach je velmi energeticky narocne, preto treba konstrukciu tomu
prisposobit. Opatrenia pozostavaju z minimalizacie prierezu spojujuceho
izbove prostredie a studene prostredie (napriklad specialne kompozitne
materialy), pouzitie izolacneho vakua, pouzitie tzv. superizolacie,
ktora zamedzuje ohrievaniu vnutorneho prostredia infra ziarenim z
vonkajsieho plasta cievky. Samotna cievka je samozrejme uzavreta aj s
jej chladiacim heliom v samostatnej nerezovej komore. Nezabudnite ze
dI/dt indukuje virive prudy vo vasej nerezovej komore :-)

Problem chladenia helia. Pre spominane objemy/prudy/rozmery neprichadza
do uvahy otvoreny obvod kde budete liat kvapalne He, ale potrebujete
chladiace zariadenie (liter helia stoji tusim okolo 400 korun, opravte ma).

Skor ako by som hladal nejake firmy, ktore vam ten kabel na objednavku
vyrobia (nam robili do dipolov tusim 1500km) som pripomenul par veci s
ktorymi sa stretnete ked by ste nieco taketo isli robit. Nasa sekcia je
len uzivatel supravodiveho systemu, takze vsetky presne detaily
neovladam. Toto bol len popis niektorych vseobecne znamych problemov,
lebo touto problematikou sa nezaoberam. Keby ste sa tomu zacali
vaznejsie venovat dostanete sa k tomu ze problem cievok vasich rozmerov
s prudmi 10-100kA riesilo napriklad len pre nas niekolko stoviek
inzinierov z celeho sveta s rozpoctom niekolko stoviek milionov eur.

balu