Drive-by-wire

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Neděle Leden 22 23:31:24 CET 2006

--- Ondrej Luks <luciusb@centrum.cz> wrote:

> Na prvni testy si myslim bude v pohode stacit nejake parkoviste.
> Pozdeji, az prekoname strach a 15km/h, se da testovat na opustenych
> vojenskych letistich a tak.. Nez se tim pustime do realneho provozu,
> tak
> to uz musi dusledne otestovano.

Neviem, ci s niecim takym vobec nase (SK/CZ) vyhlasky o cestnej
premavke pocitaju?! Skor nie. Ak by mali, tak auta "s autopilotom" by
snad museli prejst nejakymi testami. Ono je to na pohlad vec
legislativy, na druhej strane, kto bude zodpovedny za nehodu, po ktorej
nebude ani dat komu fukat?

Aby ste ma zle nechapali, mne nejde o doveru, ci nedoveru k umu ludi
vyvinut dokonaly system ratajuci so "vsetkymi" moznostami. Ide o to, ze
pri vsetkom optimizme a dovere v schopnosti ludi, auto riadene samo
sebou (rozumej schopnostami, ktore mu nalinkoval clovek), v dnesnej
dobe nebude oplyvat schopnostou predvidat na zaklade "videneho" ani tie
moznosti, ktore je schopny predvidat clovek, bez urazky, aj s IQ
postacujucim tak akurat na riadenie auta.

No, nechal som sa uniest.. "drive by wire", ako to chapem ja, je
schopnost sledovat nalinkovanu trasu, bez pocitania s naozaj
nepredvidatelnymi situaciami. T.j. (podla mna) ked systemu
-autu/lietadlu, atd - nalinkujem trasu, tak by ju mal ten system  drzat
bez ohladu na povedzme stupanie/klesanie, silu vetra, dazd, snezenie,
rotaciu Zeme atd. Na to treba vyvinut, snimat a vyhodnocovat senzory
polohy, zrychlenia atd atd a na zaklade ich hodnot riadit motory,
klapky, kolesa a co ja viem co este. Ale ak do nalinkovanej trasy
vbehne chodec/auto/lietadlo/ozraty vodic, tak si myslim, ze princip
"drive by wire" aplikovany do auta zlyha. Teda za sucasnej
implementacie senzorovych schopnosti a umelej inteligencie.

Tot moj nazor. A ako chodec/cyklista/vodic by som sa _skutocne_ nerad
stretol s neriadenym zariadenim, ktoremu prave zlyhal SW.

miro

PS: zivim sa ako programator => viem, o com hovorim