Drive-by-wire

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Neděle Leden 22 19:23:10 CET 2006


Co takhle koupit nejakou karu s adaptivnim tempomatem a posilovacem?
Tam je plyn i brzdeni uz elektronicky udelane, "staci" se napojit. Do
posilovace by stacilo pridat dva elmg ventily, pri vypadku by se
(doufejme) zavrely cili jako by tam nebyly. Mozna by to nakonec cele
vyslo levneji nez to vyvijet.

Ales Prochaska

>   Tak jsme se konecne rozhoupali a zkousime postavit jednoduche 
> roboticke auto. Prvni level bylo sehnat vhodne auto. Ten uz mam za sebou
> (Volvo 340 s CVT prevodovkou)
>   Ted stojime pred krokem druhym a to je upravit ho na drive-by-wire. 
> Tady se prave chci zeptat na nazory konferujicich, kudy povede nejlepsi
> cesta. Chceme udelat takovy prvni nastrel v tehle problematice, takze to
> vubec nemusi byt to nejlepsi, nejdokonalejsi reseni, spis si zatim 
> predstavujeme reseni co nejjednodussi, nejrychlejsi, nejlevnjsi a tak 
> podobne, abychom zjistili co to vlastne obnasi. Nase predstava je, ze 
> auto by melo byt pokudmozno stale normalne pouzitelne a roboticky system
> by mel byt v jakemkoliv okamziku odstavitelny aby kontrolu nad vozidlem
> prevzal ridic sedici na svem miste. Proste by to melo byt rozumne failsafe.
> V teto fazi musime tedy vyresit tri problemy: 1)ovladani plynu, 
> 2)ovladani brzd, 3)nataceni kol.

> 1)Ovladani plynu bych ani zbytecne nerozvadel, staci rozumne dimenzovany
> servomotor, nejak osetrit funkcnost pedalu.
> 2)Ovladani brzd je uz tezsi orisek, je moznost to ovladat bud mechanckym
> slapanim na pedal, nebo upravou hydraulickho systemu. U mechanickeho 
> systemu se trochu bojim, ze bude potreba vyvinout dost velka sila, 
> popripade treba trochu poskadlit posilovac pridanou vzduchovou pumpou.
> Na hydraulickou cestu jsem si sliboval, ze pouzijeme ABS jednotku, 
> (kterych mam nekolik k dispozici), ale zda se, ze to nebude tak 
> jednoduche, jak jsem si sliboval. Jednotka sice ma elektronicke ventily,
> silnou pumpu a tak podobne, ale dost tezko se rozdelava a prislusne 
> upravy asi nebudou nejjednodussi.
> Dalsi moznost by byla sehnat jednotku nejakeho ASR, nebo neco podobneho,
> ale  to nemam, nevim kolik by stalo a jaky problem by byl to nainterfacovat.
> 3)Rizeni- bohuzel mame auto bez posilovace rizeni, takze potrebna sila
> je dost velika. Velky problem je tady zajistit failsafety, protoze 
> zprevodovany motory maji dost velikou samosvornost a preprat je v 
> pripade selhani by nebylo nic moc.
> Jedna z moznosti je vybavit auto posilovacem rizeni. Znamenalo by to 
> dost prace, hlavne s umistenim a nahonem pumpy. Potom by se ale mozna 
> dal system zneuzit pomoci elektronickych ventilu primo k rizeni. 
> Popripade by pak na mechanicke rizeni stacil vyrazne slabsi motor.
> Pro verzi bez posilovace me napadlo pouzit treba krokove motory, ale 
> netusim jak lehce se da otacet s vypnutym krokovym motorem schopnym 
> dostatecne sily.

> Vim ze zdejsi osazenstvo dokaze prijit se spoustou napadu ruzne miry 
> silenosti. Treba nekoho napadne neco chytreho a jednoducheho, co nam 
> usetri praci s pruzkumem slepych ulicek. Zatim se chystam zkusit 
> potrapit to ABS a uvidime co z toho bude.
> Na upravy aut pro invalidy jsme uz tak zbezne koukali, ale moc nas to 
> nenadchlo. Vetsina systemu je dokonce jenom resena mechanicky tahly a 
> bovdeny. Da se najit i eletronicke reseni, ale ty ceny jsou dost vysoke-
> pocitam ze velka cast ceny bude homologizace a tak podobne.
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list





Další informace o konferenci Hw-list